tisdag 11 september 2012

Blåbär och lingon

Hälsade på mina föräldrars landeställe igår. Vi tog en färd ut i skogen medan min pappa tog hand om barnen. Lånade pappas gummistövlar som var lite stora även om jag hade yllesockor i dem. Hade investerat i en myggnätshatt för att inte behöva störas av älgflugor och den fungerade riktigt bra. Mamma kunde inte ha på sin, då hon fick svårt att vara så jag fick plocka en älgfluga i hennes nacke när vi kom tillbaka. Nöjd med min lilla investering alltså.


Det fanns lite magert med lingon där vi började, men vi fyllde varsin bytta. Plockade lite blåbär då det var svårt att hitta lingon. Sen kom vi till vår egen gård vid sjön och där fanns en massa. Så kan det gå. Kanske jag tar en ny tripp nästa veckoslut, för då skall jag tillbaka dit.



Lagade lingonsylt på kvällen, och det blev sex små burkar för vintern. Vi äter inte mera lingonsylt än det, så det får räcka. Kunde dock plocka in lite i frysen för vispgröt. Har prövat frysa vispgröt, men det blir inte bra. Blåbären satt jag in i frysen med lite socker på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...