måndag 22 juli 2013

Husprojekt: Köket del 8

Under min mans sista semestervecka sökte vi köksmodulerna från Ikea. Köpte ännu inga interiörer, då jag ämnar köpa dem när jag fyller skåpen för att kunna pröva mig fram. Vi sökte modulerna i två etapper för att kunna utyttja 100 € presentkortet man fick då man köpte för 1000€. Hittills har köket alltså kostat oss ca 2000 €. Inte illa om man frågar mig ;)

Köksplanen levde även lite mellan omgångerna då vi mätte noggrannare vad som ryms och såg hur stort allting var i praktiken. Nu är två väggars moduler uppsatta, men inga frampaneler eller täckskivor för att de inte ska ta skada under remonten. Dem skruvar vi på när vi flyttat in.

Till första byggde min man upp väggen mot sovrummet. Under är en bild som jag ritat med Ikeas programs bilder som botten. Längst till vänster blir ett vanligt skåp som kommer att vara under arbetsskivan, så det tänkte jag förvara elapparater i (allt utom vår Kenwood-maskin för den får stå framme). Ovanför blir micro och ett litet skåp. Micron har vi redan, så den får stå på en hylla. Efter det kommer ugn, spis och fläkt allt från Ikea. Efter det kommer ett soputrymme, men lavuar och torkskåp ovanför. Lavuaren köpte vi sen också redan från Ikea. Den ingår i summan, likaså spisfläkten. Ugnen och spisen söker vi snart. Efter det kommer diskmaskinen med ett vanligt skåp ovanför. Längst till höger blir hemgjorda öppna hyllor, då måttet är ca 15 cm. 


Spisfläktens höjd bad jag min man pröva fram med att låtsas koka mat vid spisen. Den hade kanske sett snyggare ut i linje med skåpen, men det praktiska går före. Min man är lång, så sådana detaljer skulle störa senare.


Önskade motsvarande kakel till vårt kök som vi hade i förra bostaden. Stora kakel med få fogar är så lätta att hålla rena. Då måttet i höjdled är ett annat än i förra bostaden, blev det lite att fundera om. Åkte till K-Rauta i Merituuli där jag genast blev förtjust i ett gräddvitt, glansigt kakel i storleken 20x50 cm. Tur nog checkade jag vad jag tänkte ta med mig hem för kaklen i förpackningen var inte längre gräddvita. Det var en annan sats med kakel, så nyansen var en annan. Kritvita ville jag helst inte ha. Då jag var på lande åkte jag ut till K-Rauta i Lojo. Hade endast 15 minuter på mig, men med tur hittade jag genast samma kakel. Det var dock i en tredje nyans (tror jag). Hade endast ett kritvitt exemplar att jämföra med, men nyansen var helt klart lite off-white. Perfekt :) På bilden under syns inte skillnaden så bra. Kaklen i högra högen är kritvita och kaklet underst till vänster är det jag valde. Kaklen skall läggas som tegel som på bilden överst. Min man har laggt dem medan jag bloggat. Skall bli spännande att se slutresultatet.


Hade tänkt välja två lika stora lavuarer. Mina föräldrar har en liten lavuar och en vanlig. Blir totalt nipprig på den lilla. Den är ganska onödig, då inget riktigt ryms i den. Med två lika stora är det svårt att diska t.ex. stekpannan då den inte riktigt ryms in. Valde en kompromiss med en lite mindre lavuar och en lite större. Bilden är lånad från Ikeas sidor.



Väggen mot gatan kommer att ha ett högt skåp längst till vänster med två 40 cm höga lådor, ett 1 meter högt skåp och ett 40 cm litet skåp överst. I lådorna tänker jag förvara kastruller och djupa skålar. Skåpets innehåll är inte ännu helt klart. Höger om det kommer ett kylskåp som redan finns i bostaden med ett 40 cm högt skåp ovanför. På sidan om det kommer en täckskiva så att även sidan är lite off-white och allt ser ut som en helhet. Tur nog får vi även ett 60 cm brett lådsystem att rymmas som sista modul. För att klämma in det, är vi tvugna att sätta skåpet längst till vänster 3,5 cm ifrån andra väggen, så får se hur mycket skåpdörren öppnas. Lådorna är fyra stycken 10 cm höga och två stycken 20 cm höga. I dem tänkte jag ha bestick, extra slevar (resten  i skål på bordet och på stång på väggen som i förra bostaden), servetter,  kryddor osv. Vanligaste kryddorna får stå på bordet nära spisen.   


Skulle gärna måla väggen beige, men får se om det blir av. Väggskåpen går lätt att plocka ner ifall jag hittar tiden. Besultet om målandet kom lite för sent. Får eventuellt måla under min sista semestervecka då barnen vänjer sig vid dagis någon timme per dag.

Sista väggen är inte ännu uppbyggd, då den lätta skulle ta skada under remonten. Den kan även läggas efter att vi flyttat. Battingarna kommer dock att sätta färdigt. Likaså sätter min man battingar på andra sidan dörren ifall vi vill ha skåp där i framtiden. På väggen ryms endast 40 cm djupa moduler, så helheten består av tre olika moduler, ett bordsskåp och två väggskåp ovanpå varandra. Helheten är motsvarande som på andra väggen. Skåpet kommer att fungera som skafferi. Tyvärr måste skåpet öppnas åt "fel" håll, så vet inte ännu hur bra det kommer att fungera. Orsaken är att väggen är just 60 cm och dörren annars skulle komma fast i rörkanalen. Glasdörrarna som syns på bilden får jag nog vänta på ännu en god stund.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...