måndag 2 september 2013

Teknik hittar projekt

Ofta har jag ett behov, som sedan leder till ett nytt projekt. Ibland går det åt andra hållet. Besökte Menita nyligen för att beställa mera mattrasor till ett annat projekt. Medan jag beställde nytt och handlade olika material åt mina kollegor, stötte jag på en krok och en påse med allt material för att laga en bilmatta. Kroken kostade inte mycket, materialet var även i små mängder acceptabelt, men en idé saknas. Har provknutit matta för att kanske få lite inspiration, men ännu vet jag inte riktigt vad det skall bli. En matta till badrummet kunde vara skön, men då jag ändå gör projektet själv skulle det gärna få bli ett mönster. Ett enkelt salmiaksmönster, sik-sak mönster eller annat kunde vara simpelt och stiligt. Eller något mera komplicerat som ett ansikte eller en figur av ett foto, men vart sätter jag det i så fall. Ännu får alltså den lilla lappen vänta på mera idéer.


Tekniken är ju väldigt enkel och det är kanske därför jag är lite fundersam huruvida den håller. Knöt varannan knut åt olika håll för att se till att mattans fransar inte skall luta åt något håll. Slutresultatet blev passligt råddigt. Garnet jag övade med är ett bommullsgarn, men akryl och ylle lär även fundera. Ylle kanske skulle tova sig lite, så det skulle eventuellt hålla bättre, men undrar om det även skulle se trassligare ut. Det finns bara ett sätt att ta reda på det.

Var på lande på veckoslutet med barnen och hann lite handarbeta. Det har blivit lite onödigt lite av det på sista tiden. Försöker hinna sätta i ordning barnens rum och köket i hopp om att kunna övernatta i huset något veckoslut. Vill helst vänja barnen lite vid huset före vi flyttar med allt pick-och-pack. Hoppeligen nästa veckoslut, men det beror på om vi får oljan i tid eller inte. Ännu har vi inte el i övre våningen eller rinnande vatten i köket. Ett litet äventyr med barnen alltså...

...

Tror jag kom på en idé medan jag skrev. Kanske en stilig badrumsmatta med en vit enkel text eller ett årtal på. Måste dock fundera lite mera. Kanske det blir något helt annat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...