måndag 26 maj 2014

Husprojekt: Köket del 12

En stor el av tiden spenderas ännu på utsidan om huset. Vi båda gräver och gräver i hopp om att få gården färdig inom när framtid. Hoppeligen kan jag efter torsdagens semester visa upp lite bilder av gården.

Även här inne har hänt en del. Köket har fått sin sista dörr på plats och en arbetsskiva. En sån glädje att få laga mat i sitt eget fungerande kök. Passade på att köpa lite hälsosammare mat inspirerad av mitt "nya" kök. Knäppte lite bilder medan jag kockade.


Lampan ovanför arbetsbänken är ännu helt fel. De nya har ännu inte pysslats ihop. Men, vi har ännu ingen el i taket, så det är inte så skyndsamt med det.

Köksmaskinen har varit en hel del i bruk. Saknar dock ännu lite tilläggsdelar till den. Så mycket lättare att göra mat då man har fungerande verktyg.

Försöker planera måltiderna så att jag har åtminstone två grönsaker per måltid. Ett bra tips att få ner lite extra grönt i barnen och i vuxna är att använda ett rivjärn. Tycker själv inte så mycket om zucchini. Inrivet i bröddeg eller sås märks det knappt.


Pastaburkarna jag gjort med limpistol och målat vita passar perfekt in i kökets färger. Även om jag har en hel del saker på bordet, får dessa stanna. Praktiskt att ha dem nära till hands och så ser det hoppeligen lite hemtrevligare ut i samma väva. Tallriksstället jag vävat ihop har även fått komma på en rätt synlig plats. Fatet kryddorna står på är en tallrik för ljus från Ikea.


Burkarna jag lagat etiketter åt pryder nu takkanten ovanför kylskåpet. Själva kylskåpet är ju rätt fult, men det byter vi inom kort då den säger upp kontraktet. Lär inte ta länge mera. Diskmaskinen gjorde det förra veckan, så det har blivit en blandning av papperstallrikar och handdisk. Ska besöka Ikea och se om det finns någon som skulle passa in i köket. Både diskmaskinen och kylskåpet skriker av vithet sombäst. Allt annat är gräddvitt. Kylskåpet har jag även maskerat lite med en svart to do tarra. Den här var en testversion. Skall göra en ny inom kort. Har både vattenlösning och vattenfast tusch. Ritade ränderna med vattenfast och innehållet med vattenlöslig. Verkar fungera riktigt bra.



Nu börjar det bli läggdags. Allt grävande gör att man knappt orkar hållas vaken efter jobbet. Nu skall jag ännu äta lite rabarberkräm och sen hoppeligen slockna. Imorgon blir det kalasfix och på onsdagen kalas. Under ännu en bild av kvällssolen som hittar in till vårt kök. Den hittar dit då det är dags för barnens kvällsvard. Har tidigare visat upp hur morgonsolen lyser in genom det andra köksfönstret passligt då barnen äter morgonmål. (Ärtpåsen på bilden har jag fått som morsdagsgåva)

Godnatt ♥



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...