måndag 28 december 2015

DIY: Koja under skrivbordet

Julklapp åt gossen



Sydde två tält till julklapp. En åt min gosse och en åt mina brorsdöttrar. Gossens var lätt att sy, för det behövdes bara två väggar och kunde fästa dem rakt i bordet med tarraband. Brordöttrarnas koja var en hel del svårare, då deras bord var stort och kojan kläddes på hela bordet. Tyvärr har jag inte bild på den senare. Sydde den av vaxduk och ett lite mera flickigt tyg.


Gossens tält sydde jag av Ikeas tyg. Tyvärr finns tyget inte på nätet, så hittade inte namnet på det. Då bordet var under 75cm högt, halverade jag tyget och använde och sydde väggarna, så att plankorna blev upprätt. Dörren ville jag variera med, så vände tyget 90 grader. Fönstret sydde jag av lite schiffongtyg jag hade kvar efter vårt bröllop för x antal år sedan :) Fönstrets höjd måttade jag så att det blev i linje med bordets metallben.




Väggen med en dörr sydde jag av tre fyrkantiga delar med dörren som mittersta. Dörrens kanter fick gå lite över väggarnas. Sydde ihop dem till en med en tarraband i övre kanten. Sydde fast två snören för att få dörren uppknuten. Snören sticker ut på fram och baksidan av tältet, så att de går att knyta runt dörren.


Den strävare delen av tarrabandet sydde jag fast i båda tygstyckenas övre kant. Den mjukare delen av tarrabandet, köpte jag med klister på undersidan för att kunna limma fast på undersidan av skrivbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...