söndag 6 februari 2011

Alltid kan man lära sig något nytt

Att baka bröd känns som något som alla borde kunna och att läsa en bok om hur man skall baka ett vanligt jästbröd kan kännas som slöseri av tid. Det kan jag säga att det inte var den här gången. Min kollega lånade mig en finsk bok av Jan Hedh, Mestarileipurin Leipäkirja. Läste inledningen på boken, men har ännu inte prövat några av hans recept. Men uttnyttjade tipsen han gav, och bakade en sats med min mosters recept.



För ändamålet lånade jag en gammal degknådare av min svärfar. I boken rekommenderade han en sådan för att få degen bra. Dessutom rekommenderade han att man lät degen jäsa i en oljad plastdunk med lock på. Degen jäste i alla fall en hel del bättre än vad den brukar, så tror jag skall hålla mig till de här tipsen i framtiden. Första gången jag inte kände av jästsmaken i det färdiga brödet. Ifall detta får fart på mitt brödbakande satsar jag kanske på en egen maskin.




Några tips jag ännu inte prövat på var att spraya vatten in i ugnen för att göra den fuktigare och på ytan av brödet efter gräddning för att få en vacker yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...