måndag 10 juni 2013

Handgjorda gåvor

Besökte Haltialas djurgård med min gudmor och mina barn. Då vädret var härligt varmt var det skönt att besöka djurgården lite senare på eftermiddagen, då även djuren orkade röra på sig. Tösen såg till att göda en hel del får. Gossen hjälpte även till, men förstod inte riktigt vad som lönade sig att ge åt dem. Långa grässtrån, pinnar och stenar dög konstigt nog inte riktigt åt djuren.


En glupsk get hade gärna ätit lite mer än de fåtal blad som tösen gick med på att ge den. Tur nog var där andra barn på plats och hjälpte till, så den lär inte gå hungrig. Orsaken till varför get-stackaren fick så lite uppmärksamhet var dagens succé, hönorna och tupparna (jo, det fanns två i samma bur). Mina fågeltokiga barn, såg inget annat efter att vi hittat hönorna. De gjorde sitt bästa för att få dem att komma närmare. Gossen tänkte även nappa med ett minne, då han sträckte sig efter en stjärtfjäder. Tur nog var mamma lite snabbare.


Förutom får, getter och fåglar såg vi även hästar, en ko, öron på några slappa grisar och hundar som funderade hur de skulle komma genom stängslet till hönorna. Några små lamm fanns det även i fårhagen. Som barn uppskattade jag att ha en så aktiv gudmor som tog med mig på många utfärder. Har många kära minnen från barndomen. Nu får även mina barn njuta av samma :)


Efter djurbesöket åkte vi till min gudmors odlingsplätt. Måste nog konstatera att jag vet varifrån min förtjustning för ordning och reda har kommit. Min man brukar skratta åt mig, då jag helst vill rama in alla växter med stenar eller plankor och då allt helst skall vara i raka linjer. Han föredrar en mera naturlig gård med växter lite här och där, medan jag helst lämnar bort alla överflödiga blommor och satsar på enkelt och tja, nästan stelt. Båda mina fastrars odlingsplättar var noggrant indelade i områden med tydliga gångvägar emellan. Precis som jag skulle vilja ha det om jag hade tid att vara på min odlingsplätt. Hoppeligen ser det så redigt ut på vår gård nästa sommar. Såg även en växt på grannplätten som jag blev speciellt förtjust i. Den såg ut som en rund boll och lär blomma i rött på hösten.


Ordning och reda på odlingsplätten
Grannens odlingsplätt med intressanta boll-växter

På odligsplätten hade min gudmor en låda fylld med allt man kan behöva för en rofull måltid med barn. Fram plockade hon dynor, parasoll, bordduk och t.o.m. en matta. Hon hade bakat semlor och bulla åt oss. Gott med hemlagad sylt eller med ost. Barnen fick även lite knackkorvar, tomater och dricka medan vi vuxna drack kaffe. Med så lockande omgivning och gott att äta finns det risk att vi hälsar på en och annan gång under sommaren. Barnen sprang så nöjt omkring på området. Helt annat än på egen odlingsplätt där barnen inte kunde vara med pga en massa ormar.



För att göra en fin dag ännu finare, fick jag hemgjorda lakan till gåva. Min gudmor har virkat spetsen själv som yngre, broderat in ett A och sytt dem till lakan. En fin skatt som jag är glad att hon inte förde till loppis som hon planerat. Lakanen får ett bra hem hos oss.

 
Fick även ett pärlhalsband lagat av en av hennes väninnor. Grått, då hon vet vilken färg jag uppskattar. Fint både till jobbet och till fest. Tack för defina gåvorna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...