onsdag 12 juni 2013

Husprojekt: Fasaden del 2

Då fasaden sett fuktig ut och dräneringen runt huset är från 70-talet, var det dags att göra något åt saken före grannarna börjar riva upp sin del av tomten. Dräneringen kommer att gå under vägen, som den gjort tidigare. Tur nog krävdes det inget pappersarbete för att få göra om gamla dräneringssystem, så det var "bara" att sätta igång.



Min pappa som alltid ställer upp när man frågar, hjälpte även nu och grävde upp runt två halva väggar av huset. Det blev att gräva ca 1,5 meter för att komma ända ner. Ett otroligt stort jobb som sparade oss två veckor.



De som byggt huset hade lämnat träplankor kvar då de gjutit betongen, som suttit fast emellan grunden (sulan?) och sockeln. Min man rev loss dem och satte på betong för att göra kanten sluttande. Inte konstigt att det funnits fukt lite här och där då vi hittar murkna plankor lite överallt.



Nu står allt öppet och det ösregnar. Skönt skulle det vara att ha allt undan före veckoslutets regn, men kan inte hjälpas. Min man har beställt både isodränskivor, grus, rör och filtrerande duk. Imorgon blir det ännu att söka isolerande film. Före dräneringsprojektet kan slutföras måste ännu bitumitmassan krafsas bort från sockeln. Min man har fått bort en del med ett laikabettet. Då bettet tar ganska mycket stryk och det endast fanns ett, måste det köpas lite flera imorgon före det är färdigt. Finns en ganska fin flashanimation på hur det fungerar här.


Då jag tog de första bilder på huset mitt på dagen kunde jag samtidigt följa med hur solen lyste på huset. Platsen där vi planerat ha terrassen får sol efter kl 12. Bara några träd fälls från granntomten torde det hållas soligt några timmar. Efter fyra är det endast yttre kanten av terrassen som har sol. Det kan  dock ändras då vi får ett hus i grannen. Vågar inte planera allt för mycket på trädgården före det andra huset byggts upp, då det påverkar så mycket på vilka områden får ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...