måndag 14 september 2015

DIY: Kulram åt barnen

Då gossen fått intresse för att lära sig räkna och tösen gärna över addition och subtraktion, byggde jag ihop en kulram åt dem. Ett visuellt sätt att lära sig förstå matematik.



Hade köpt en hel del olika träkulor, men inte hittat passliga metallpinnar. Projektet väntade därför på en bra idé, tills vi såg torkhyllan med sina beklädda pinnar. Köpte en list som jag sågade i passliga längder i 45 graders vinkel. Tejpade ihop två lister för att se till att de blev lika långa.


Därefter kapade jag pinnarna. Med rälläkkän gick det fort undan. Skönt att vi pga bygget har en hel del praktiska verktyg här hemma. Mätte ut mittlinjen på pinnarna och ritade ut platser för hålen med jämna mellanrum. Hade två extra pinnar för att säkert få hålen på rätt ställe. Märkte ut pinnarna med ett verktyg menat för det. Tyvärr hjälpte det inte så mycket då borrbättet ville glida på den hala listen. Tog ett mindre borrbett i bruk som jag sedan förstorade. Då blev resultatet bättre. Borrbättet märkte jag med tejp för att få alla hål lika djupa.


Trädde kulorna på pinnarna och tejpade endorna, så att de inte skulle slinka iväg. Därefter limmade jag ihop helheten och spände upp den. Ännu skall den få skruvar så att den håller lite häftigare lek och eventuelt behandlas med järnsulfat för att träet skall bli lite gråare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...