torsdag 3 september 2015

Barnkalas: Gossens dagiskalas

Med blandtema



Vi har på sista tiden börjat glömma allt vad heter tema på barnkalas. Barnen ville rita vimplar med flygplan, bilar, dinosaurier. Kakan ville gossen ha en stegosaurus på och finaste tallrikarna han hittade hade flygplan på. Så allt gossen älskar i en passlig röra. Barn är sällan så ensidiga, så vi körde med ett tema som är precis som barnens lek - lite av allt det roliga och gossen var supernöjd!



Då det ännu är rätt somrigt och mången tappar bort sig till stugorna blev det att ordna kalas en vardagskväll. Passade på att baka en kaka, en sats maränger och tre satser köttbullar på veckoslutet. Frös ner allt utom marängerna. Det betydde förstås att hälften av marängerna försvann i snåla munnar...


Kakdekorationen gjorde jag snabbt samma dag. Först var jag noggrann och ritade bilder av dinosaurier och spritsade. Sen konstaterade jag att de var för små och ritade en med fri hand och dessutom några bokstäver. Två set ifall den ena inte höll. Sen var jag nöjd. In i frysen med den sista och just före kalaset placerade jag den på kakan.



Inför kalaset köpte jag en massa gott, men även tre nya glasskålar. Tyckte de passade ihop med mina vita serveringsfat. Alla min glasskålar är så skråmiga att man knappt ser igenom dem. Men, så har de varit i bruk i åtminstone 15  år troligtvis mycket mer. De gamla är dock ännu kvar i skåpet och lär inte försvinna ännu på en tid. 


Fotograferande blev lite snabbt gjort då 12 barn snurrade flitigt runt allt det goda. Förstår dem väldigt bra. Vem skulle orka vänta på att allt skall fotograferas. Så det blev suddiga bilder och nöjdare barn.

Då jag hittat söta glasskålar i Clas Ohlson ett halft år tidigare blev det även glassbuffe med olika glassorter, strössel, olika såser, chokladpastiller och maränger. Enkelt, men alltid lika populärt. Som vanligt fick barnen även godispåsar som den här gången hade bland annat lyspinnar och avlånga ballonger. Tösen hade fabrik och lagade så många ballonghundar hon hann.



Då vi i gruppen haft som vana att även bjuda föräldrar bjöds det igen på ostar med kex och batong. Bra ursäkt att få ostfrossa.


Efter att barnen har fått härja och nöjt gått och laggt sig brukar jag utnyttja tillfället till lite avkoppling. Då huset är städat, barnen nöjda kan jag koppla av, utan att känna att det finns något som måste fixas. Så efter kalas brukar jag ta min egen lilla avkoppling. Sätta mig på soffan, vila mina ben som sprungit omkring och njuta av tystnaden och att känna att barnen haft roligt och allt är bra. Slutsommarens mörker tillåter tändande av ljus. Ingen tv eller dator. Men en hel del gott som blivit över efter kalaset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...