lördag 6 februari 2016

DIY: Quilt av jeans

Filt till bilens bakbänk



Har fått en hög med jeans av olika släktingar. Visste att jag skulle komma på något att göra av dem, men "vad" var stora frågan. Sen en dag stod jag och putsade bort smutsen från bilens bakbänk efter att barnen trampat på bänken och hunden suttit mellan dem. Har lagat en mindre filt åt hunden som skydd och den har fungerat riktigt bra.

Började med att skära alla bitar i 15x15 cm bitar. Har ett underlag med 5x5 cm stora rutor, så skärandet gick snabbt undan medan jag såg på film. Linjalen är även i cm-skala och har användts massor. Med jämnstora lappar går syendet mycket snabbare.


Ett tips jag lärt mig är att sy ihop två lappar, sedan lämna lite tråd emellan och sy nästa par ihop. Sedan fortsätter man raden till slut. Nästa rad gör man lika och med hjälp av trådarna är det lättare att hålla ihop dem och se hur det blir.


Då lapparna är jämnstora blir quilten jämn om man syr lika stor sömnsmån på alla lappar. För att göra det placerade jag en tejpbit på symaskinen som märke. Därefter strök jag sömnsmånerna platta. Tråkigaste skedet man gärna skulle skippa...



Har haft två svarta filtar på soffan. Då den ena fått uretanskum på sig, fick den andra bli bakstycket till quilten. Vek in bådas kanter och sydde ihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...