onsdag 26 oktober 2016

DIY: Filtöron till Halloween-disco

Det var en spännande kväll för tösen med disco, maskerad, danstävling och en massa gott. Fick själv äran att följa med, då tösen tillsammans med sina vänner ännu gärna hade oss vuxna med.

Förutom att jag sydde en fladdermusdräkt pysslade jagigår på kvällen öron enligt tösens önskemål. Då jag tidigare pysslat kanin-, katt-, mus- och nalleöron, var tekniken redan bekant. Men, hur ser en fladdermus öron ut? Vi surffade en del före vi valde modellen. Ändå är jag inte riktigt säker på hur de borde ha sett ut. Prövade två olika varianter, men tyckte de liknade rådjur eller hjortar. Tösen var däremot "gladare än glad".



För att pyssla öron behövs ett diadem, tunnt och tjockt filttyg och värmelim. Klipp ut en smal remsa av det tunnare tyget. Remsan skall räcka till att klä över diademet. Började själv med att limma fast remsan på undersidan av diademet. Därefter tillade jag lim på diademet och drog filten över. Var försiktig, då man lätt bränner sig. Till sist drog jag filttyget hela vägen runt och klippte av överflödet.


Öronen klippte jag ut från det tjockare filttyget. Tyget bör vara stadigt nog att hålla upp sig själv. För att ge öronen en något naturligare form, vek jag kanten dubbel med lim. Då jag klippte ut öronen lämnade jag lite extra, för att kunna vika in kanten.



Därefter limmade jag fast öronen i diademet med en hel del värmelim. Då helheten stelnat tillräckligt putsade jag bort överflödigt lim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...