torsdag 20 oktober 2016

Trädgården: Staketbygge

Under sommare byggde min man tillsammans med grannen ett staket åt oss. Är så nöjd med det. Stilen är samma som de flesta staket i närheten, förutom färgvalet. Ursprungstanken var ett vitt staket, men för hållbarhetens skull placerades en behandlad planka överst. Gillar egentligen staketet bättre med plankan omålad.



Även om längre vuxna ser över staketet är skillnaden stor. Den ger en känsla av privat på bakgården, vilket jag har saknat. Skillnaden märks speciellt då man ser på bilder tagna i början av sommeren, som den under. Oväntat nog tycker jag även gården känns större. En vit slät yta i bakgrunden gör att allt känns öppnare.



Min nya favoritplats på gården har blivit en vit bänk i hörnet av staketet. Då jag sitter där känns det som om jag skulle vara i lugn och ro, endast omgiven av min gård. Speciellt om jag lite igonerar alla byggen runt ;) Vi har druckit morgonkaffe där då solen lyser på bänken under förmiddagen.


Grävde bort gräsmattan under staketet och satt en filterduk, grus och stenar överst. Kanten är gjord med en sockelmatta. Ser fräschare ut, bara gräsmattan runt blir fin igen. Dessutom hålls staketet i bättre skick, då det inte växer gräs upp längs med det. På bilden under syns även mitt halvfärdiga sandlådslock. Började bygga på ett under hösten, men måste köpa några plankor till för att få det färdigt.


En stump bör ännu fixas. Då muren inte är byggd på berget, utan hänger i luften rinner granngårdens grus ner på vår gräsmatta. Tanken är att gjuta stenar fast för att hindra deras stenbeläggning från att rasa och för att gömma den fula betongkanten som syns då de gjutit en gränssten som hindrar vattnet att rinna in på vår gård. Tiden tog dock slut, då viktigare projekt fanns på listan. Det får alltså vänta till nästa år.


Dagens plan är dock inte att njuta av trädgården, utan ta en sväng runt till olika museer med barnen. Det är höstlov som gäller, så vi passar på att hitta på något kul. Ha ett skönt höstlov!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...