tisdag 25 oktober 2016

Sy: Fladdermusdräkt till Halloween

Då tösen imorgon skall ha Halloween-disco efter skolan passade jag på att sy en kostym åt henne. Tanken var då en kostym som skulle vara bekväm och fungera som ett plagg utan kläder under. Så det blev en hybrid, en fladdermus-klänning.



För en gång skull hittade jag precis ett sådant tyg jag sökte. Tyget var ett något tjockare trikåtyg, med lite glitter för att se lite lyxigare och flickigare ut. Började med att rita ut axelsömmarna och halshålet från en t-skjorta. Därefter mette jag tösens armlängd från axelsöm till början av fingret och ritade ett rakt streck. Nedre kantens längd och bredd tog jag från en kort trikåklänning hon haft på under sommaren. En smal, kort modell som skulle räcka för att vara bekväm och täcka baken. Därefter ritade jag ut fladdermusvingarna.



Sydde först från aviga sidan axelsömmarna och övre delen av ärmarna. Därefter fick tösen klä på sig dräkten, så att jag kunde meta ärmarnas bredd, men sydde den inte än. Då jag nu visste bredden på ärmens mudd, sydde jag mudden till nästa med att vika in tyget. Sydde den med en smal halv-sik-sak söm. Därefter sydde jag vingarna yttre kant från aviga sidan och klippte sömsmånen möjligast smal.

Till nästa vek jag plagget åt rätt håll och sydde kanten av vingarna från räta sidan, för att få kanterna skarpa. Sydde även upp nedre kanten. Tillade en lätt söm under armarna för att skapa två ärmar och få vingarna att hållas tillräckligt släta. På så sätt ser det ut som en klänning då armarna är nere, istället för en påse. Hade först även tänkt sy en söm längs med kroppens sidor, men beslöt mig för att lämna det luftigare för friare rörelseförmåga.



Halshålet är ännu ogjort, då tösen inte lät mig sy den än. Halshålet var för skönt utan söm. Får se om den får bli osydd. Inatt ska jag ännu tillägga en liten gummibandsdnodd i ändan av ärmen, för att träs runt mittfingret.

Blev själv lite förtjust i det halvfärdiga plagget. Lockar att sy en lite mera påsaktig variant åt mig själv av samma tyg, men med en enklare form på vingarna. Vet inte dock när den skulle komma i bruk, då tyget är glittrigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...