onsdag 12 januari 2011

Cake Pops

Hittade för en tid sedan en jätte söt bok i Suomalainen kirjakauppa om Cake Pops. De verkar vara populära nu för blev kort därefter bjuden på sådana på en kompis kalas. Det tog mig en stund att pröva recepten, då bokens eget recept är lite för "amerikanskt" för att jag skall klara av att göra något av det. Hittade ett svenskt recept som jag prövade. Gällde att först baka en chokladkaka som man smulade med en mixar och rörde ihop med lite färsk ost. Kompisarna har gjort samma av Dominokex och färsk ost. Av smeten gör man bollar, varefter man smälter choklad runt. Boken tänker jag utnyttja för idéer till en massa roliga figurer. Blir perfekt till barnkalas och varför inte fullvuxen kalas med.



Prövade två olika metoder att sätta chokladen runt bollarna (som min svärmor förresten tänkte mata åt min dotter som köttbullar). Först använde jag durkslaget som ställning och stack bollarna på grillpinnar. Det blev bara klott och en massa fula bollar man inte täcks bjuda på. Behöver alltså någon svamp att sticka in pinnarna i. Vill få tekniken att fungera för annars kan jag inte göra en massa roliga figurer av dem. Den senare metoden var att doppa dem i chokladen och plocka upp dem med gaffel på ett galler. Båda metoderna hade krävt en hel del mera choklad och att jag inte gjort det med dottern i famnen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...