lördag 3 september 2011

Tomatfest

Då jag hade en massa gröna tomater hängande i min planta planerade jag ordna en liten tebjudning då de blivit röda och servera tomaterna med lite hemlagad färskost och nybakt bröd. Igår blev det äntligen av. Tomatplantan började redan se lite vissen ut, men tomaterna var goda. Det lustiga med den här tomatplantan är att den sett vissen ut redan då jag köpte den, men den har gett mest tomater av alla mina plantor. Resten av tomaterna är ännu gröna. Plantan köpte jag från Taimia.




Bakade ett enkelt jästbröd och lagade färskost. Hade inte prövat på färskost tidigare, men tror nog jag skall göra det flera gånger för det var superenkelt. Kryddade det med persilja från trädgården och lite salt. Härligt syrlig smak.

Färskost

1,5 dl gräddfil
5 dl naturell yoghurt
persilja
salt

Rör ihop mjölkprodukterna och värm dem i kastrull till 40-50 grader. Låt därefter rinna av i kaffefilter i 4 timmar. Blanda in kryddorna. Håller i en vecka i kylskåpet.





Förutom bröd och ost var jag ju illa tvungen att baka något av choklad. Har alltid ätit mera choklad en mången annan klarar av, men just nu slår jag nog rekordet. Nattvakandet och ammandet gör att energibehovet är stort. Får se om jag går på plus eller minus med den saken. Bakade lite riskakor av mörk- och ljuschoklad. Superenkelt även det, men lämnar nog nästa gång bort det vita lagret. Det hade inte lika stark smak som det mörka, utan smakade främst smör. Kunde även experimentera med smaksatt choklad.

Rischoklad

130 g choklad
1-2 msk ljus sirap
50 g smör
Rice Crisp

Smält en platta choklad, smör och sirap i en skål ovanför hett vattenbad. Tillägg rice crisp enligt smak. Häll innehållet i en smörad ugnsform och forma det till en tät platta. Låt stelna i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...