tisdag 10 juni 2014

DIY: Virkad korg med blommigt foder



Korgen har fått sin inspiration av gardinerna jag köpte till tösens rum. Då tyget var så dominerande, ville jag använda det på flera ställen för att få lite repetition. Köpte tyget med mindre och större blommor. Föreställde mig flera korgar i hennes hylla. Virkade snabbt ihop en korg av matttrasor med samma teknik som tabletterna. Lade två nättyg (ämnade för ryor) på varandra som ett plus och började först virka bottnen. Sedan började jag virka uppåt längs med kanterna, så att jag vek upp plussens olika "armar". Nedre kanten av sidorna virkade jag två varv igenom samma hål för att undvika att nätet skulle synas igenom. Övre kanten vek jag ner för att nätet inte skulle sprättas upp. Fint såg det ut, men borde eventuellt ha lagat nätet under dubbelt för lite mera stadga (bottnen var dubbelt) så att formen skulle hålla bättre. Fodret sydde jag med overlocken. Därefter sydde jag ihop de båda delarna för hand.


Får se vad som hamnar i korgen. Låter tösen bestämma vad hon vill ha i den. Mera korgar lär det inte bli, då jag mitt i projektet hittade perfekt storleks plastlådor till hyllorna som är en hel del mera praktiska. Roligt experiment var detta dock. Kunde virka mera likadana korgar men i betydligt mindre storlek och med dubbelt nät i sidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...