torsdag 14 april 2016

Kalastårtor

Min tös fyllde i början av månaden 7 år. Tänk att hon redan hunnit bli så stor. Nu springern hon omkring med sin telefon, har blivit "för stor" för rosa och princessor och är hungrig på att lära sig en massa.



Satsade på att ordna kalaset under en dag. Vi har diskuterat en hel del över antalet kalas. Ordnar man för släkt, kompisar, förskolan, så blir det tre kalas och lätt även tre veckoslut. Känns på något sätt konstigt att man skulle fira en födelsedag i tre veckoslut. Därtill firar man ju lite på själva födelsedagen, som sällan är kalasdagen. Därtill ska det hämtas kex till förskolan. En massa firande. Känns lite för mycket. Älskar att ordna kalas, men känns uppfostringsmässigt lite fel. Kanske för att det känns överdrivet och gör själva kalaset mindre speciellt. En festdag känns mera festlig än en massa i rad.



Så vi valde att ordna endast två kalas och båda på samma dag. Lite tufft blev det med ordnande då gubben var borta dagen innan. Men, så bakade jag in en del i förväg. Två kakor blev det den här gången. En after eight kaka. Den blev min favorit. Den kunde ha varit lite mindre kompakt, men den var god. Enligt instruktionerna, skulle man sprida ut after eight-bitarna då de smultit. Men jag gillade det rutiga. Det som blev kvar, skar jag i små rutor och frös in. Passar som mockarutor till någon kaffebjudning.






Tösens favorit var vitchokladkakan. Tyvärr har jag inge minne varifrån jag tog receptet. Kakan var god med choklad och vispgrädde. Tyvärr hade den dock behövat lite gelatin, eller något annat som hindrat den från att smälta. Tösen ville ha drak-tema, så vi satt en drake på kakan och lite drakägg.  Passligt såhär efter påsk ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...