fredag 27 november 2009

Ljus och järntråd

Experimenterade lite hemma med tanke på söndagens adventsljusstake. Köpte igår en ljusstake från Indiska. Sökte en i metallfärg, men det blev en vit. Den är menad för smala ljus, men funderar på att söka fram lite bredare saker och tvinga in dem i staken. Alternativt stöpa egna ljus ifall jag hittar passliga rör för ändamålet.

Skulle vilja ha adventssiffrorna på ljusen. För att hålla min make nöjd, bör allt nära ljus vara brandsäkert, så inga söta papperssnören här nej. Böjde mig siffrorna i järntråd, så nu återstår ännu att fundera ut hur jag fäster dem.

Övervägde även att använda dörrsiffror, genom att borra hål i dem. Hittade dock inget passande. Köpte en etta från Biltema för att testa hur det skulle se ut, men det blev helt för modernt för min smak.

Eftersom jag hade lite överlops järntrådsstumpar passade jag även på att testa hur det skulle se ut om man fäste järntrådsprydnader direkt på ljusen. Resultatet blev ju kanske inte det bästa. Tror lim skulle fungera bättre om jag hittade något som inte brann upp. Måst konsultera någon som vet bättre gällande den saken. Det vänstra ljuset med texten "JUL" har jag tryckt in genom att först värma upp ljuset lite och sedan trycka in. Ytan blir tyvärr väldigt shabbig och se ut. Försökte pensla på lite till stearin för att jämna ut det, men det blev varken bättre eller sämre. För det högra ljuset använde jag smalare tråd och kroka fast hjärtat. Tycker själv bättre om det här resultatet.

Tror mina adventssiffror blir fastsatta med vit metalltråd jag tvinner till ett snöre. Hoppeligen hittar jag i Tiimari något lämpligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...