lördag 7 november 2009

Metalltrådar för olika ändamål

Har det här veckoslutet övat på att böja olika slags metalltråd. Har både använt tunn och tjock järntråd, TIG-svetstråd, ståltråd och något slag av vajerlik koppartråd. Järntråden och TIG-tråden visade sig vara mest lämpliga för mina projekt.

Första projektet är tre lampskärmar. Jag vred ihop en på prov i morse av järntråd. Har tänkt laga en tredelad lampa ovanför matbordet, till vilken man kan byta tyg enligt behov och årstid. Gjorde min första prototyp under veckoslutet. Den tänker jag alltså inte hänga upp, så sydde den snabbt bara för att se om konstruktionen över huvudtaget fungerar. Är ganska nöjd med slutresultatet. Den egentliga lampskärmen skall passa ihop med bordduken. Problemet är att borduken jag tänkt köpa inte riktigt passade ihop med lillflickans stil att äta.



Andra projektet är en juldekoration. Böjde TIG-tråden till formen av en julgran och tänker dekorera den med olika pärlor som jag virar runt. Gjorde även ett testexemplar före som jag provade måla vit. Nu vet jag inte om jag skall måla den riktiga vit likaså. Färgen verkar inte hållas på så bra även om den är menad för metall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...