torsdag 5 augusti 2010

100 kanelbullar?

Kan man kalla sig en duktig hemmafru om man aldrig bakat kanelbullar. Det var dags att ändra på saken. Då jag snart skall tillbaka på jobb bakade jag en dubbelsats, för att fylla frysen med bulla. Efter att jag påbörjat bakandet och skulle mäta upp hur mycket mjöl det skulle vara i satsen insåg jag att en sats var för 48 st kanelbullar. En dubbelsats alltså 96 st. Det blev en hel del bullar att rulla ihop, så nappningen på att försöka få dem vackra var inte så stor efter tredje plåten. Nu har jag dock ett frysfack fullt och har ätit resten. Blev helt goda, speciellt de jag satt mandelmassa i.



Bulladeg
125-150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1-2 tsk mald kardemumma
14-15 dl vetemjöl

Fyllning
100 g mjukt smör
¾ dl socker
1-2 msk kanel
(mandelmassa)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...