måndag 2 augusti 2010

Örtland

Fick äntligen uppgrävt en liten plätt för örtlandet. Största besväret var nog att få rottyget under helheten. Hade tidigare läst i en trädgårdsbok att det lönar sig att skilja åt örterna i från varandra, så placerade trä tyger bredvid varandra, som jag försökte fylla med mylla så jämnt som möjligt.



Valde sen också de mörkgråa stenarna, då mitt testexemplar blev snyggt och grått i trädgården. De blir nästan svarta när man vattnar örtlandet. Skall i något skede ta och jämna ut stenarna lite med ett vatupass. De är nu så raka att det egentligen kan vänta till efter snön. Väntar att allt lite lägger sig, så sätter jag lite mera mark under. Fick lite färdigt vuxna örter från mina föräldrars örtland, så att jag skulle ha ens lite grönska i det. Planterade även lite nya frön, så hoppeligen har jag lite dill och sallad inom kort.




Fick även en kruka av min mamma. Planterade senare på kvällen en basilika i den. Får en till kruka lite senare, som jag tänkte plantera krass i. Dem kan jag ta in till vintern.



Hade en lite extra hjälpreda medan jag arbetade. Min mammas hund var hos oss, så efter att arbetet var gjort, såg mitt hem ut som om jag byggt ett örtland där. Båda hundarnas pälsar var fulla med mylla och skräp.



Relaterade länkar:


Tegelval (12.07.2010)
Vi köpte två olika färgers tegel för att se vilket skulle passa bättre in i trägården. De kostade endast 60 cent styck, så det var det fiffigaste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...