onsdag 22 december 2010

Köttbuljong och pastejer

Själv är jag inte så superfötjust i julmat. Julskinka är inte min grej och lådorna är helt goda men inte något jag saknar. Den enda delen av julmaten jag längtar efter är köttpastejerna och köttbuljongen. Undrar egentligen varifårn traditionen kommer. I vår släkt har den varit länge, men värst vanlig är den inte i Finland.

Har själv inte tidigare lagat köpttbuljongen eller kokat köttet. Fick receptet av min mor, men det är väl taget från den Rödrutiga kokboken. Det blev en ynkligt liten mängd köttbuljong och en massa kött till pastejer.





Köttbuljong och -pastej
2 kg osso bucco
3 l vatten
1/2 msk salt
2 lökar
1 purjolök
2 morötter
1/4 sellerirot
1 lagerblad
6 krydd- eller vitpeppar
2 persiljekvistar

jasminris
2 kokade ägg
1 hackad stekt lök
lite soja
vitpeppar
salt
smördeg för piroger

Skär grönsakerna i bitar. Koka köttet en stund i saltat vatten och plocka bort skummen som bildas på ytan. Sätt i grönsakerna och låt koka på låg värme under lock i 5-6 timmar tills köttet är mört och faller bort från benbitarna. Sila vätskan och sätt den i en burk och svalna. Då buljongen svalnat bildas det ett tjockt lager fett på ytan som skall plockas bort. Därefter skall resten av buljongen frysas ner möjligast snabbt.

Ta bort de dåliga delarna av köttet och sätt det åt sidan för köttpastejerna. Koka riset, stek löken och koka äggen. Rör sedan ihop det med eventuella kryddor (gott även utan kryddor). Gör piroger av ris-kött blandnigen och servera dem med buljongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...