torsdag 9 december 2010

Ugnsglass

Då mätaren visar minusgrader finns det inget godare än att äta glass. Kanske jag är den enda tokiga, men jag äter mera glass på vintern än på sommaren. Då jag såg det här receptet i min kokbok och visste att jag skulle få gäster på besök fanns det bara ett alternativ, att baka ugnsglass med tösen efter jobbet. Inte värst lätt med en liten hjälpreda som tillade lite extra socker och annat lämpligt. Gott blev det ändå. Synd dock att det inte går att spara till senare, så man är ju tvungen att äta mera än man egentligen orkar. Receptet var för fyra, men vi var fem vuxna och ett barn och det hade funnits åt åtminstone en mun till.



Ugnsglass

smör för smorning
2 ägg
4 msk socker
2 msk kakao
4 msk vetemjöl

1 l chokoglass

175 g socker
3 äggvitor

Rör ihop ägg och socker till tjockt skum. Tillsätt silat kakao och vetemjöl. Grädda i ca 7 minuter i 220 grader. Flytta över bottnen i en form eller på en bakplåt med papper på. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret tills smeten är marängfast. Gör en hög av glassen mitt på kakbottnen och täck hela glassen med marängen. Inga hål får finnas. Nu går kakan att frysa för att sedan gräddas just innan den serveras. Till sist gräddas den i 220 grader i fem minuter tills ytan är vackert brun.

1 kommentar:

  1. Låter gott. Skall ta och prova ditt recept. Tänkte att vi skulle ha lite extra festligt idag då vi alla är lediga. Googlade runt och fastnade för det här receptet. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...