tisdag 26 april 2011

Trädgårdsfix

Söndagmorgon var tösen ännu i dåligt skick, men plötsligt efter dagssömnen mådde hon prima. Vi for på en liten cykeltur och såg på min man fixa på segelbåten med sina syskon. Snart är den färdig att lägga i havet.

Under cykelfärden råkade jag se att Plantagen var öppen, så vi cyklade där via och skrev en lång köpeslista i huvudet och valde färdigt ut förn att handla. På kvällen hoppade vi in i bilen och köpte en hel del.

I går planterade vi sen lite blommor med tösen. Hon älskar att vattna blommor, så hon använder flitigt sin lilla Hello Kitty kanna. Skulle ha lust att köpa något lite vackrare, men kanske det är onödigt om tösen är nöjd. Det blev lite penséer till både fram- och bakgården. Vi planterade även lite i örtlandet.






Medan tösen sov en härligt lång dagssömn satt jag i solen och fyllde korsord. Ja, en stund i alla fall tills jag inte orkade sitta mera. Tog fram vatupasset och började räta ut stenar i min trädgård. Höll på i en evighet, men det gjorde inget då vädret var fint. Örtlandets stenar blev nästan raka. Jag kommer väl att räta ut dem resten av sommaren. Får se nu om det växer upp något av fröna vi planterade med tösen, eller måst jag lägga i nya efter att ha vänt om på allt.




Hunden njöt även massor av sin nya frihet på gården. Hon låg så lång tid hon kunde i solen, tog sedan en kort paus och kom tillbaka.




Köpte även en del lavendel och ämnar köpa ännu mera. Vill ha mycket lila i min trädgård, då jag tycker det lugnar ner de blåa metalldelarna som hör till huset. Köpte även lite krukor och frön för grönsaker. Plantagen hade oväntat fina krukor, så tänker skaffa därifrån lite fler. Krukorna skall vara inomhus.




Grönsakerna skall vi plantera på vår nya odligsplätt. Vi har hyrt en från staden. Den är inte långt ifrån vårt hem, så man cyklar dit på ca 10 minuter. Vi besökte odligsplätten på kvällen för att se hur den ser ut nu när snön har smultigt. En hel del gräs och sorkhål, så vi får se var det blir av allt. Alltid kan man försöka, men jag tror inte jag skall hoppas på allt för mycket för sorkarna lär nog göra sitt. Odlignsplätten är varje fall vädligt stor, då kanske vi kan plantera "runt" sorkhålen. Önsketänkande antar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...