lördag 13 april 2013

Husprojekt: Köket del 1

Då vi nu bor hos mina föräldrar har även planen för vad vi gör när ändrats. Då min man kapade elen till köket, röstade jag på att ändra köket till nästa projekt. Då även min man och eldragaren var av samma åsikt, blir det alltså att riva köket till nästa. Kommer ännu ihåg hur tanten som sålde huset till oss visade var allt fanns och presenterade köket som om vi skulle ha kvar det en längre tid. Planen var att ha det ett år eller så, så nu när det blivit genast känner jag mig som om jag svikit henne. Fast så kan man ju inte egentligen tänka. Så ser jag helt massor fram emot ett nytt kök.

Satt ganska länge och planerade köket, för att få det möjligast bra. Nu är jag ganska nöjd med slutresultatet även om jag gärna hade haft mera lådor och mindre skåp. Ja och även fullhöjd kylskåp och frys. Nu får jag klara mig med ett lite större kylskåp med liten frys och en till kyl+frys kombination i källaren.

Högst upp i vänstra hörnet syns två smala fullhöga skåp, som kommer att vara sk aptekarskåp. De ersätter egentligen lådorna jag hade önskat. Ena blir skafferi och andta blir för kastruller och dylikt. Vid behov får halva andra även fungera som skafferi. Bredvid dem kommer då ett ⅔ kylskåp med frys under. Tycker att helheten blir snyggare, då allt är fullhöjd på samma område. Dessutom är det ganska praktiskt med kyl nära matbordet. Det enda som oroar är att det blir trångt till kylen om någon sitter i vägen. Därför var det viktigt att ha just skåpen längre in än kylen. Dem använder man mera sällan.

Bredvid kylen blir ett långt arbetsbord. Praktiskt även det nära kylskåpet. Lätt att ta ut allt man behöver medan man t.ex. lagar en smörgås åt sig. Under bordsskivan ryms ett smalt lådsystem. Hade gärna haft bredare lådor, men då värmeelementet under fönstret är så långt, får det duga. I vår gamla bostad njöt jag av att baka framför fönstret. Barnen satt och såg på allt som hände utanför och hjälpte mig samtidigt. Nu kan jag forsätta med samma i nästa bostad. Under arbetsbordet blir det hundmatskålar och pall för att klättra upp till övre skåpen. Största problemet i att planera allt orsakar de låga fönstren som nu blir bakom bordsskivan. Därav måst skivan gå att ta loss för att kunna tvätta fönstret. Tur nog är jag inte allt för ivrig på den punkten, så det blir inte allt för ofta.


På den andra väggen blir det närmast fönstret både uppe och nere ett 60 cm skåp. I det övre blir det troligtvis en plats för micron. Har inte bestämt mig för huruvida det blir en integrerad micro, eller bara en hylla för vår gamla. På den senare är det lättare att putsa damm.  Efter det blir det en inductions spis med ugn under. Det blir en separat spis som fälls in i bordsskivan, så att det inte skall falla smuts ner bredvid spisen och se mera enhetligt ut. Ovanför bli ren fläkt och kryddhyllor, troligtvis utan dörr. Gör köket lite mera levande, och så har jag redan köpt alla kryddburkar av samma märke, så det ser helt snyggt ut.

En lång tid funderade jag hur fiffigt det skulle vara att inte ha en arbetsyta på höger sida om spisen. Kom till slutsatsen att det är viktigare att ha lavuaren nära spisen. Vi lagar spagetti flera gånger i veckan, så det skall vara kort avstånd till lavuaren, för att undvika långa vägar med hett vatten i kastull och barn hängande i benen. Ovanför blir åtminstone en hylla torkskåp, men det kan hända att det får räcka. Vi använder inte torkskåp, då det snabbt blir råddigt. Endast plastburkar, barnens tallrikar och muggar hittar in i torksskåpet. Resten torkas på en handduk. Närmast skorstenen blir diskmaskinen. Den måste vara nära lavuaren för att undvika långa vattendragningar. Så här är det även lättare att lyfta in smutsig disk från lavuaren in i maskinen.

Med att placera diskmaskin, lavuar och spis på väggen mot sovrummet, betyder det även att de inte syns från vardagsrummet. Under kalas brukar jag sällan diska undan allt, så det får gärna vara lite i gömman.  


Närmast dubbeldörrarna sätts ett smalt apteksskåp eller vanligt skåp. Ännu vet jag inte var vi skall ha städsakerna, så det finns en risk att det blir här.


Köksskåpen tänkte vi ta från Ikea. Sökte fram åsikter om kök på olika forum och verkade som om alla var rätt nöjda med Ikea. Är i alla fall helt nöjd med priset. Under finns en bild på köksskåpen jag vill ha. Det blir knappast glasdörrar, men troligtvis samma ekbordsskivor. Handtagen blir inte samma som på bilden, utan de som är rakt under. Lavuaren vill jag ha av rostfritt stål. Kranen får gärna vara hög. Köksmaskinerna tar vi inte från Ikea.


Ikeas kök fotat i Esbo Ikea
Ikeas handtag

2 kommentarer:

  1. Hej!
    JAg hittade in till din sida pga den fina boloeron du stickat (http://sotadrommar.blogspot.se/2013/01/drops-design-stickad-bolero.html) och skulel gärna vilja sticka en likadan men kan inte hitta mönstret på drops och undrar om du kan hjälp mig med en länk eller vad mönstret heter?

    /Emelie, emeliemaijala@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Mönstret hittas här (http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=100&d_id=23&lang=se). Den ser ju inte helt lika ut som min, då jag hade mindre stickor. Rekommenderar att sticka en provlapp och sedan räkna ut mönstret själv, då det är frågan om en fyrkant. Ville själv ha en lite spändare modell. Ju bredare fyrkant du stickar, desto längre hänger den över armarna. Längden får du med att prova den då du stickar. Håller själv på stickar en till, men experimenterar lite för att få den lite längre i ryggen. Får se vad det blir av det :)

    Lycka till!

    -Jenny

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...