måndag 15 april 2013

Myspys i gula husets källare

Vårt hus har fåt benämningen gula huset, då vi talar med barnen. Det är lätt för dem att veta vad vi menar. Bäst dock att ändra på det, för jag gillar nog inte alls gult och vill absolut att det målas vitt. Annat bra namn har jag dock ännu inte kommit på.

Vi satsade på lite mys i källaren under veckoslutet. Köpte lite knackkorvar och tomater och hälsade på min man medan han renoverade. Källarens alla vrån är fyllda med pafflådor, men ändå har min man lyckats inreda källaren så att det går att vara där med barnen. Dammigt är det, men annars är det inget problem. Vår gamla soffa har hittat dit och även barnens leksakslåda. Barnen var så nöjda då de fick se sin pappa lite mera och även att få leka med sina leksaker de saknat. Korvarna smakade även bra, fast bättre som kalla än grillade. Brasan har ett praktiskt galler att grilla korvarna på, så det var ingen konst att sätta igång. Bilderna är suddiga, för hade bara tösens kamera med och telefonen var lika hopplös.




Medan jag satt där i källaren tyckte jag mera och mera om huset, som just sådant som det är (det här får man självklart inte säga åt min man ;) ). Träpanelerna är förskräckligt fula och plastgolvet likaså, men stämningen är ganska mysig. Det är som att ha sitt landeställe i nedre våningen. Övre våningen blir ny och fin, medan nedre våningen har en brasa och vedeldad bastu. Inte illa. Landekänslan förstärks av den ännu ganska iskalla toaletten och de gamla väggdekorationerna som hänger kvar från de förra ägarna. Där finns bland annat en gammal kittel som går att använda i brasan. På väggen hänger även ett basic träskåp. Har inte ännu funderat ut vad jag skall göra med det, men det får nog stanna kvar. Kunde fungera som medicinskåp eller dylikt. På skylten står det "Christian Nissen Helsinki-Helsingfors". Undrar vad skåpets historia är.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...