måndag 13 oktober 2014

Tid med familjen och sig själv

och lite gott i kyl och frys



For extempore till lande för att låta gubben ordna lite gubbkväll här hemma. Hade inga speciella planer och packandet blev även ganska dåligt gjort. Men, då vädret var friskt passade vi med mamma på att ta oss en tur ut i skogen. Först plockade vi ett embar lingon. Vi hade kunnat plocka en hel del mera, men då tösen för första gången ville med tog vi det lite lugnare.


Till nästa tog vi en sväng ut till svampskogen. Mycket trattisar hittade vi inte, men tillräckligt för två påsar såsingredienser. En massa andra svampar fanns det dock. Både giftiga och mindre giftiga. Tösen gick jätte duktigt även om terrängen emellanåt var riktigt svår. Hon bar stolt på embaret för svamparna. Luften var skön, så det störde egentligen inte att vi inte hittade så mycket. Så är det ju heller inte lika roligt att rensa som att plocka...


Efter en god kantarellsås på förra årets kantareller, åkte vi hem. Passade på att göra lite trädgårdsarbete, då det inte regnat och myllan vi spritt ut på gården inte var allt för våt. Visar upp senare vad allt jag hittade på. Plockade även upp alla morötter och största delen av persiljan. Persiljan skölde jag och klippte in i små fryspåsar lämpliga för en soppa.



Medan jag var ute och fixade värmde min man bastun. Det doftade härligt på bakgården av bränd ved. Min man har rivit panelen i källartaket, så det är den vi eldar med nu. Bastun är ännu något asketisk och belysningen likaså. Men, mysigt är det. Det blev en riktigt skön kväll med bastubad och kvällsvard och saga framför öppna brasan i källaren. Tösen tyckte det var bästa stunden på dagen att få sitta med oss. Ovanligt snällt gick de även och sova efteråt.



Nu på kvällen hann jag ännu skölja alla morötter och packa in dem i småpåsar i kylen. Barnen har skogsutfärd på tisdagen, så de får lite babymorötter med sig. Resten tänker jag själv ta med till jobbet som mellanmål. Söta och goda var de.


Kokade även lite lingonsylt. Tidigare år har jag främst lagat äppelsylt, men nu har jag märkt att vi främst äter lingon. Blev endast två små burkar och en stor, så lär få ta mig till skogen ännu en sväng. En burk lyckades jag tyvärr spräcka. Sylten svalnar nu i våran kallkällaren. Ser fram emot att steka lite spenatplättar och smaka. Men, imorgon får det duga med egna morötter i en soppa med lite blåmögelost :P Så synd då...


En härligt lyckad, oplanerad dag. Nu lyssnar jag på klassisk musik och njuter av ett lugn jag inte haft på länge. Flera sådana dagar tack,och gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...