torsdag 1 januari 2015

Husprojekt: Hallen del 8

Övre våningen har inte mycket kvar. Vindfånget är ännu ogjort, men för övrigt ser det riktigt lovande ut :)


Då jag ordnat två kalas under julen har min man lite ökat takten på fixandet igen. Vi lär aldrig uppnå samma takt som i början av året, men det strävar vi inte till. Före första kalaset byggde min man en vägg framför elkablarna i hallen. En lucka måste ännu sågas i väggen, men det får vänta till senare. Luckan behövs för att komma åt kablarna då det är den vägen alla kablarna går från övre våningen till källaren. Hörnet spacklade han med en skyddslist och därefter målade han hela hallen med grundfärg. Pennan användes för att spänna upp skyddslisten mot väggen. På morgonen före teamet kom på julfest, målades det sista.



Efter kalaset kom skyddspappren fram igen. Min man byggde en vägg på skenor. Orsaken till skenorna är att vi skall placera centraldammsugaren med slang inuti. Väggen kommer alltså att öppnas regelbundet. Han byggde väggen av en stor fanerskiva och satte lister längs med kanten för att täcka springorna. Ännu saknas en list då planen inte är helt finslipad. Väggen tog en kort tid att bygga, men vi satt en hel del kvällar och planerade den för vi kom till slutsatsen att en fullhög skjutdörr skulle bli mest osynlig och praktisk. Efter att väggen byggts fick hela hallen ett lager vitt.



Räcket fick ett ekräcke. Den fixades ganska sent på natten, då ett litet misstag hände. Kapcirkelns vinkel slinker lätt in på fel ställe, så vinkeln blev fyra grader fel. Då plankan var rätt dyr, blev det att planera om. Min man löste problemet med att fixa en lite flik. Även om den är ett misstag gillar jag den massor. Hörnet hade varit ganska kantigt annars. De små fönstren fick även temporära fönsterlister. De är sågade av gamla lister. De får vara där tills vi vet vad vi vill göra med fönstren. Skulle helst behålla dem då jag tycker de är sympatiska.


Förutom att ytor fixas har även elen kopplats i hela halltaket och i badrummet. Så inga mera förlängningkablar som löper längs med hallgolvet. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...