måndag 9 november 2015

Fira pappa


Under veckoslutet har vi hunnit fira många pappor, min egen pappa, mina barns pappa och min mans pappa. Tre otroligt snälla pappor som gör allt för sina barn ♥




På morgonen stekte jag lite ägg åt gubben och kokade lite kaffe. Planen var att väcka honom med barnen. Istället vaknade han till ett klirr och en damsugare. Men, morgonmålet smakade kanske ändå lika bra :P



Medan min kära man kaklade i källaren passade jag på att baka. En överraskning skulle det bli. Hann få kakan i ugn före han kom upp första gången till köket. Ja, då blev jag fast, men han visst inte vad det var... Ugnen var väl intäckt med kökshanddukar och allt undanstädat. Men, så nyfken var han att han därefter med jämna mellanrum kom till köket med nya frågor och uppdrag. Men, lyckades hålla den gömd. Garneringen blev det lite slarvat med för att hinna få den undangömd.

 Under söndagen blev det många kalas med mycket prat. Precis som jag gillar det.



Visst är det bra att fira pappor regelbundet. Men, ännu bättre skulle det vara om pappor firades lite mera överlag.

På morgonen på vägen till jobbet stötte jag på en artikel om pappor som jag blev lite fundersam över. Det föreslogs att pappor skulle få en egen rådgivning ämnad endast för dem. Överlag har jag haft dålig erfarenhet vad gäller rådgivning och pappor. Varför behövs det specialbehandling? Hellre skulle de få behandlas som den viktiga delen av familjen de är.

Första rådgivningsbesöket, då vi var överlyckliga då en liten var på väg. Vi ville veta allt som fanns. Men, mottagningen annan än vi hoppats. Vi släpptes inte in i rådgivningsrummet före vi fyllt i blanketter. Mamma fick en blankett om alkoholförbrukning osv. Om jag minns rätt, fick min man tre. Två som ville veta om alkoholproblem, narkotikaproblem och den tredje som frågade hur mycket pappa slår. Vi kunde inte tro våra ögön. Inte ett grattis eller en vänlig kommentar, utan känslokalla blanketter som helt klart visade vad som antas om pappor. Förstår poängen med blanketterna, men då ska man heller inte undra varför pappor inte deltar i rådgivningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...