fredag 8 januari 2016

DIY: Klänning med frolla framtill

En lycklig fotomodell



Den här klänningen var igen lite av ett experiment. Visste inte hur jag ville ha den före den var färdig. Tog modell av en gammal klänning och klippte ut på ungefär mönstret. Efter att jag trocklat ihop helheten provade jag den på tösen och gjorde den lämpligt smal. Klänningen är gjord av stadig trikå.

Framtill sydde jag en frolla av ett långt tygstycke jag kantade med tät sik-sak. För att få kanten snygg använde jag mig av en fot som är menad för kantande, men egentligen inte för sik-sak. Fick lite pröva fram bredden för att försäkra mig om att nålen inte träffade foten. Fungerade perfekt. Foten håller tygkanten nedtryckt och ser till att kanten inte dras ihop och blir skruttig eller böjd.



För att få bandet jämnt rynkat sydde jag in två streck med en halv centimeters mellanrum på mitten av bandet hela längden. Strecken syddes med rak söm på längsta stygn som symaskinen hade. Knöt ihop trådarna i ena ändan. Sedan knuffade jag ihop tyget mot knutarna. Då jag fått frollan jämn nålade jag fast den i tyget och sydde fastmed dubbelnål.


Klippte ut remsor diagonalt i tyget som kantband. Sydde fast dem i ärmhålen och hashålet, så att frollans ena kant blev i gömman. Därefter blev det att välja. Hade två alternativ. Att lämna en synlig kant eller vända hela tyget till avigsidan. Först tråcklade jag ihop helheten på det först nämnda sättet. Tyckte det blev för stelt så sydde tyget in på avigsidan med en tvillingnål. Förstorade samtidigt lite på halshålet vilket gjorde frollan lite mera fluffig vid halshålet än planerat. Hade gärna haft ett lite slätare parti först.







Man vet att slutresultatet kommer att användas då tösen dansade omkring i klänningen och fotograferandet blev en lite tös-show. Bästa feedbacken man kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...