lördag 23 januari 2016

Pyssla med barn: Alfabetet

Kvällsprojekt med gossen



Tänkt vad tiden går fort. Det har hänt en hel del, så bloggen har fått vila lite. Rutinerna har långsamt börjat, med hobbier åt barnen fyra vardagar efter jobbet. En hel del pusslande för att få allt att gå ihop. Tösen lärde sig dyka förra veckan i simskolan och var överlycklig, så det känns definitivt som om det skulle vara värt allt stök.

Har försökt hinna vara möjligast mycket med barnen. Efter julsemestern är de lite pirriga och vill gärna klamra fast. Med första barnet hinner man göra en massa och med andra känns det som om man inte vill hinna göra något alls. Egentligen stämmer det ju inte, men visst är tiden knappare då den delas mellan två. Fast den yngre har den äldre som ger tid och kärlek.

Vi läser bok varje kväll och talar om dinosaurier, djur, natur, kultur och allt möjligt lärorikt. Men, har inte blivit av att stå läsa bokstäver på registerplåtar eller skyltar som jag hann med min tös. Passade därför på att ta ett litet bokstavsprojekt med gossen. Han gillade det massor, så det kändes riktigt bra. Hämtade hem en massa reklamtidningar, gav gossen en sax, så sökte vi tillsammans fram alla bokstäver. Hjälpte till med limmandet för att få allt i rätt ordning. Tösen gjorde samtidigt sitt eget lilla projekt, utan hjälp.




De första bokstäverna var knepiga och gick sönder. Ju fler bokstäver han klippte desto bättre blev resultatet. Hade man klippt det själv hade bokstäverna inte varit stympade, men det hade inte varit lika lärorikt. Å:et löste han finurligt med en ring och ett A.

Har redan tidigare lagat en planch åt gossen, som jag funderar om jag skall printa eller inte. Är inte säker om jag är nöjd med den. Efter att ha pysslat ihop en med gossen, känns det nästan fel att hänga upp en datorgjord bredvid...



Ha en skön kväll! Nu ska jag ta mig i nackskarven och städa undan allt pappersklipp vi orsakat. Den mindre roliga delen av projektet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...