måndag 12 juli 2010

Tegelval

Vi köpte två olika färgers tegel för att se vilket skulle passa bättre in i trägården. De kostade endast 60 cent styck, så det var det fiffigaste, så köper man inte fel. Har drömt om ett örtland med gamla röda tegel runt sig sedan jag var 10 år gammal. Det blir ett örtland med röda tegel, men tyvärr köpta då der ät så mycket lättare.



Tänker placera ut stenarna både mellan och runt örtraderna och sätta filtduk under som hindrar dem från att blandas ihop. Nångon i framtiden skall jag ha motsvarande örtland, men i modell mycket större med fina lerkrukor vid entren. Ritade upp placeringen av teglen, för att veta hur många det behövs. Det blir överraskande många då det skall finnas av dem både runt och emellan. Örterna är inte ännu valda, men så här ser planen ut just nu.



Vi hinner knappast plantera något mera i år då det är en del som bör göras före örtlandet. Idag sysselsatte jag mig med att riva upp en skottkärra full med rötter. En av buskarna hade blivit dubbelt så bred, så för att hindra den från att växa upp lika bred igen måste rötterna bort. Nu hoppas jag bara att busken klarar sig, då jag rotade i rötterna när den skulle behöva mera vatten än någonsing tidigare. Det var 32 grader i skuggan idag, så ni kan tänka er att jag även behövde lite vatten när jag arbetade på i en och en halv timme mitt på dagen i gassande solsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...