söndag 26 juni 2011

Ett långstidsprojekt avklarat

Kommer ni ihåg stolen jag nämnt att jag skall klä om. Ett projekt jag räknat med att tar kanske en månad. Hur fel hade jag inte. Först måttade jag det gamla pådraget och klippte lite bort i kanterna av en pinnsängsmadrass. Sedan nålade jag fast tyget och sydde för hand genom madrassen en skåra för att snyggt åtskilja ryggstödet från sitsen. Det här tog redan en månad. Efter det sydde jag med maskinen runt hela madrassen flera varv med nylontråd, i hopp om att sömmen skall hålla min mans vikt. Det var den svåraste delen av projektet. Fick en hel del sammandragningar då jag försökte styra in madrassen under symaskinsfoten och samtidigt pressa madrassen så platt att foten kom tillräckligt nära, allt medan jag samtidigt försökte nå pedalen. Det ledde till att projektet fick vänta på nästa varv av motivation och att min man erbjöd hjälp. Efter det drog vi på madrassen med tyget över metallramen (och sparade den gamla madrassen för säkerhets skull). Efter det har jag i någon månad övertalat mig själv till att sy fast ett kantband för hand runt hela vägen. Med blåsor på fingrarna och en fingerborg i flitigt bruk har jag nu fått allt färdigt. Sällan brukar jag ångra att jag påbörjat ett projekt, och sett lika mycket fram emot att ha det färdigt. Allt som allt tog det ett halft år. Min hund är glad att äntligen få sin favorit viloplats i bruk.

En kompis undrade varför jag satsat tid på ett sådant projekt, då man får samma stol från Ikea till ett billigt pris. Stolen har gått i arv från mina morföräldrar, till mina föräldrar, till mig. Den följde med när jag flyttade hemifrån och jag har sytt flera olika fodral åt den för att täcka det slitna tyget som stolen haft på sig. Nu njuter jag av stolen på ett helt annat sätt, då den sammankopplas med minnen från barndomen och en hel del arbete. Påminn mig dock att inte göra om det...





Nästa långtidsprojekt är redan planerat. Ett vitt lapptäcke till sovrummet. Har redan hittat två av tygerna, men väntar med påbörjandet tills jag hittat alla fyra. Inte helt lätt att hitta fyra olika tyger i samma vita färg. Förutom det har jag planerat sy ett fodral till soffan i vitt. Tyget tänkte jag köpa från Ikea, och har redan prövat att det klarar av både klorit och 90 graders tvätt. Köpte redan ett överkast från Ikea, som är i samma färg som deras tyg. Det skall bli ett bra skydd för barn och hund och smälta bra ihop med soffans kommande färg.



Köpte även linnetyger från Ikea för att kunna sy en vit dyna att ha på den gråa stolen. De två andra tygerna blir nya lampor ovanför matbordet och romantiskt rosa dynor till sovrummet.



Relaterade länkar:


Ommålad stol (09.09.2010)
I vårt vardagsrum står min morfars och mormors gamla stol. De hade den i sin sommarbostad, men då den såldes gav de först stolen åt min mor som sedan gav med den då jag flyttade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...