tisdag 24 september 2013

Bastukväll

Nu har vi bott i vårt hus i över en vecka och försöker hitta balansen mellan att hinna med alla saker som borde skötas. Varje kväll efter att barnen laggt sig finns den hel massa som borde göras, men allt kan man inte ge 100 % åt. Är kanske ganska självkritisk och hård mot mig själv, då jag försöker ge mitt bästa åt allt jag gör. Ibland får man bara inse att det inte är möjligt. Varje kväll väljer jag mellan att städa efter renovering, städa efter barn och vardag, fixa på huset eller jobba. Mycket tid blir det alltså inte över för vad som är roligt just då. Pysselprojekten ligger på hyllan och väntar på en lugnare tid. Min mamma har gett mig en magnet där det står "Att städa efter barn är som att skotta när det snöar". Nu snöstormar det ;)

Finns dock ingen orsak att klaga över vår nuvarande situation. Har man gjort medvetna val är det onödigt att klaga då man är trött. Ser man på andra sidan slanten har jag just fått flytta in i mitt nya hem, även om ett halvfärdigt sådant. Får äntligen vara tillsammans med min man som jag knappt sett på ett halft år. Mina barn får se sin pappa och även om han måste bygga behöver inte gossen varje kväll fråga "när kommer pappa". Mina föräldrar får äntligen sitt hem nästan för sig själv och kan hitta sina egna vanor och rutiner, utan oss i grannen. Likaså kan vi försöka hitta våra rutiner tillsamman igen. Så även om det blir att söka maten från bensinstationen klockan tie på kvällen och att disken ännu ligger i lavuaren och väntar, är jag just i den situation jag vill vara i och väntat på. 

Idag valde jag alltså att lämna min dåligt prioriterade lista på saker som borde göras, då jag sprang hem från jobbet (9,5 km). Hade en hemsk huvudvärk då jag började, men den var snabbt över. Att promenera eller springa ensam är ett bra sätt att bearbeta saker som pågår sombäst och lite fundera hur man skall klara av det hela. Det gjorde gått, även om jag märker att kroppen är lite för trött för att orka med motion. Då rumban lett till att jag ätit dåligt och måendet är där efter har jag valt att göra allt lite svårare med att lämna sötsakerna för en tid. Tror delvis huvudvärken kommer från brist på något som höjer mina låga blodvärden. Sötsaker ger mig egentligen inget, utan gör mig otroligt trött, irriterad och allmänt illamående. Har lämnat dem flera gånger, men delvis på grund av yttre press tagit dem tillbaka till menyn. Ibland är det svårt att förklara varför man inte vill äta socker och smaka på något som bjuds på. Speciellt som jag inte är överviktig eller har andra synliga orsaker att grunda det på. Dessutom är det ju så otroligt gott, så jag behöver inte pressas allt för hårt. Då jag är utan socker fungerar dock allt bara bättre.

Fryser gör jag dock ännu efter promenaden eller kanske bara för att min kropp inte får sin värmande sockerdos. Min man var snäll och satte på vår vedbastu. Disken får alltså vänta ännu en stund, för nu skall det badas bastu för första gången i vårt eget hem.



Föröker återkomma inom kort med lite bilder från Habitare. Var ganska selektiv (och snabb) med mitt fotograferande, men något smått vill jag visa er. Om inte annat, så mina två nya böcker jag släpat hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...