onsdag 18 september 2013

Husprojekt: Vardagsrummet del 4

Det är en tid sedan jag bloggat om husprojektet, så det har hunnit hända en hel del nytt. Som vanligt ser det ut som väldigt lite, men det är mycket arbete bakom det. Då min svärmor skötte barnen igår kväll passade jag på att städa en hel del. Fick norra sovrummet dammsugat och fyllt med alla verktyg. Vardagsrummet tömde jag på allt jag kunde, så nu ser det en hel del större ut än tidigare. Vardagsrummet och sovrummet har alltså framskridit lika långt, men då det ena är fullt med saker får jag inte riktigt lika bra bilder på det.


Senast jag visade upp rummet var golvet nygjutet. Plasten tog vi bort några dagar senare och golvet fick torka i lugn och ro. Rummet har fugnerat som verkstad, så det har sett väldigt litet ut. Nu när det är tömt får man en bättre bild av hur det kommer att se ut.


Taket har fått plast på och varje gammal takpanelsspik är bortplockad. Före det stöddes innertaket upp med en ny mellanvägg som stöder på en ordentlig järnbalk. Taket har tidigare stött på samma mellanvägg, men då golvet gett vika fugnerade det inte längre. Nu när golvet är fixat håller det bättre. Lite hänger ännu taket ovanför stora fönstret, men då ytterväggblocken sitter fast i balkarna kan det inte hjälpas. Den som i tiden laggt in fönstret har satt battinen åt fel håll, så den stöder inte så bra som den kunde. Taket kommer dock att se jämnt ut, då panelerna kommer på, så det får lov att vara som det är.


Tambursgolvet har även fått en skiva till, så väggen mellan vardagsrummet och tamburen är troligtvis ett av de kommande projekten. Det kommer att bli en kort väggstump som skall ge plast för klädskåp och luftväxlingssystem. Det ger dock även en inblick om hur höggt golvet i vardagsrummet kommer att blir (syns på första bilden). På bilderna under syns lite av vad som finns under skivorna.



Största och viktigaste framsteget är att vi har isolering på väggarna och papper på. Det hålls alltså varmt inne och det dammiga och ohälsosamma arbetet är undanstökat. Gipsskivorna kan inte läggas före golvet är färdigt, så det får ännu vänta ett tag. Golvet väntar på att någon skall granska våran luftkanal och stödet för en potentiell brasa. Tyvärr har dock ingen svarat på min mans förfrågningar. Hoppeligen börjar det snart gå sämre för byggbranchen så att man kan få lite bättre service.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...