torsdag 26 september 2013

Husprojekt: Luftväxlingen del 1

Efter att ha bott här över en vecka har jag snabbt märkt hur stor betydelse luftväxling har. Speciellt då det var fuktigt ute och hett inne blev luften snabbt dålig. Nu när det har blivit en hel del kallare och jag sitter inne och huttrar, lockar det inte att vädra. Har vant mig vid att ha det varmt inne, så även om det är 21 ° inne, vill jag inte släppa ut mera kall luft än jag är tvungen.

Min man har placerat ut inblåsningsluftkanalerna och påbörjat utblåsningen, så hoppeligen har vi snart ett fugnerande system innan vintern kommer. Elmontören kommer och drar resten av övre våningen nästa vecka, så bara grannarnas vägbygge framskrider, har vi hoppeligen snart el och frisk luft. Saker man snabbt tar förgivet, men då man saknar dem känns som lyx.

Ljuddämpare mitt i rören för att minska på oljudet i sovrummen
Inblåsningen till sovrummet far via köket ovanför köksskåpen. Utblåsningen bredvid
Skyddet för inblåsningen är tyvär inte så vackert. Månne man kan tona det?
 En hel del obekvämt arbete kvarstår i mellantaket för att dra rören ut. Upphängningen för själva luftväxlingsapparaten är nästan färdig. Än så länge får det alltså hänga fyra metallpinnar i vårt tak. Då min man är ett huvud längre än jag smäller han stackarn hela tiden huvet i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...