söndag 8 september 2013

Första natten

i eget hem. Äntligen! Ännu har vi inte flyttat in, men har sett fram emot att få pröva att bo där. Städade på lördagmorgonen hos föräldrarna och det började kännas som en slutstädning. En sån man gör före man flyttar ut. Packade med dynor, täcken och kläder för någon natt. Det känder så skönt. Nästan som om man flyttade. Men, ännu får jag nog vänta lite.

Började inflyttandet med att bygga ihop en säng åt lillpojken. Mina föräldrar köpte den till lande, men får låna den tills vi flyttat helt in. Efter att gossen somnat (efter en par försök) dammsugade jag hela huset och tvättade golvet där det fanns parkett. Tvättade även båda sovrummens fönster. Köksfönstret borde ännu få lite uppmärksamhet. Lite deprimerande är det att städa, då det inte tar länge före allt ser lika ut igen. Men, det hjälpte för en natt. Så känns det mera som ett hem, då man lite fixar upp.



Medan barnen snällt lekte fick min man upp isolering och battingar på sista sovrumsväggen (norra sovrummet) och halva vardagsrumsväggen. Börjar nog behövas. Jag passade på att lägga lite till skåpsdörrar och byggde ihop en låda (Ikeas instuktioner för lådor är totalt hopplösa, så det tog en stund). Vi byggde även ihop vår egen säng och sökte hem madrasserna.

Allt gick så bra som jag hoppats. Ett enda fel var det dock med boendet. Det var svinkallt. Oljan borde ha kommit senast förra onsdagen, men kom inte i tid. Tur nog är det inte mitt i vintern. Fick dock ont i halsen och barnen blev snuviga. Annars har barnen vant sig vid det hela. Men, så anpassar sig barn oftast bättre än vuxna.

På morgonen sökte jag lite mina rutiner. Brukar lyfta upp barnen från sängarna kl 7 rakt till soffan och sätta på Pikku Kakkonen. Ingen tv här dock. Gossen satt sån tur snällt i bordet och väntade på sitt morgonmål. Det bästa med morgonen var att jag fick veta att vi har morgonsol i köket. Från 7-9 lyser solen rakt in. Bilden tog jag ca kl 9 på våra stolar som ännu badade i värme. Efter lite mera fönstertvätt skall det lysa ännu vackrare.


Besökte Ikea idag och hämtade hem mera köksdelar. Dessutom köpte jag överkast till alla sängar för att de inte skall bli dammiga. Barnens överkast var på tok för stora, men hinner inte ännu sy dem mindre. Tösens överkast tänker jag färga pink, så väntar lite med syende.

Har även en massa andra roliga projekt på hjärnan, men de får vänta lite tills allt är färdigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...