lördag 25 januari 2014

Husprojekt: Hobbyrummet del 1

Usch vad det har varit kallt ute. -18 grader gör ju inte precis att man vill vara ute allt för mycket. Så istället har jag användt min lediga tid till att röja upp i källarvåningen. Källaren har varit vårt förråd och allt har fått vara stökigt där. Men, nu blev det slut på den grejen. Allt ser ännu väldigt lika ut som då vi köpte huset. Mindre saker liggande omkring och hängande på väggarna, men annars väldigt lika. Nedre våningen påbörjas först då övre våningen är färdig, så det lär ta en stund till ännu förrän den ser ut som jag tänkt mig. Lite hamnar jag ännu tänka för planerna är inte alls slutförda och diskuterade.

Även om jag är medveten om att allt kommer att rivas upp och att det inte är så fiffigt att laga upp i källaren, vill jag ha de hemtrevligt så länge det går. Bygga lite bo :) Dessutom är det en bra chans att testa planer. Som jag många gånger sagt är det bästa med att fixa på ett gammalt hus att man lite kan leva i det först.


Helt färdigt städat är det ännu inte. Väggarna är svåra att tvätta då de är ojämna. Fönstret och spegeln skulle behöva ett varv. Hyllan (som jag inte fotat) är ännu osorterad och full med lådor som jag ännu inte tömt. Men, försöker njuta av det vi har åstadkommit stället för det som finns kvar. Att se på ogjorda saker gör en bara missnöjd, så bättre att koncentrera sig på det färdiga.

Brasan som syns på bilden tycker jag om och gärna skulle jag spara en del av det gamla. Men, tyvärr så värmer den inte alls. Troligtvis blir den ersatt med en kamin eller värmande brasa då källaren lätt är kall. Nu suger den endast ut all luft och kastar in den i skorstenen. Granitskivan och en del av teglen skall dock bli kvar. Av dem har jag fått inspirationen att laga källaren vit-svart. Vitt för att göra det så ljust som möjligt och svart som skivan. Teglen skall kalkas vita som i övre våningen och de vitlackade takpanelsstumparna som blivit över från övre våningen skall bli lådor och soffbord i källaren. För att det inte skall bli för stelt skulle jag gärna blanda det med cognacsfärgat läder och lite trä. Svart vitt är nu ganska trendigt, men förökser att undvika det i källaren. Gärna skulle det få synas att den är gammal.


Golvets färg är svår att välja, då det skall vara samma även i duschrummet och annanstans i källaren. Ett mörkt kakel skulle vara snyggt, men eventuellt för hårt mot det vita och kanske även lite för mörkt. Är rädd att källaren blir för modern och inte tillräckligt hemtrevlig och mysig om det är för hård kontrast. Det skulle passa i badrummet, men kanske inte i hela källaren. Nu är det plastgolv i källaren. Det måste bort då det spärrar ut fukten som finns under källargolvet. Betongen måste få torka för att må bra. Samma gäller även väggarna. Materialen måste andas.


Allt för mycket har jag ännu inte inrett i källaren. Men, ett sybord hittade jag i vårt garage. Det har tillhört min svärmor, så tack ;) Måtten är perfekta, men saknar förstås den långa smala lådan jag talat om. Kanske jag klarar mig utan. Bordets ben kräver ännu en hel del putsning. De har varit inpackade med brun packningstejp, vilket tyvärr är det sista man skall använda. Efter en tid tappar tejpen sin färg och nu sitter den stenhårt fast. Lite starkare kemikalier skall nog hjälpa till. Då benen är i dåligt skick och för att passa in i temat överväger jag att måla benen svarta. För hårt?


Sybordet ser så städigt ut då det är oanvändt, men imorgon skall det testas. Måste även söka hem overlocken, så blir bordet fullt...

I källaren finns även möbler jag gärna skulle kasta, men knappast kommer att få bort. Lundia-möblerna har flyttat med länge och skulle gärna få flytta ut snart. Men, de fugnerar så får nu se hur det blir. Fula är de oberoende och inte riktigt det jag vill ha runt sybordet. Lådor blir bra med att måla, men hyllorna med sina stegar gillar jag inte. Ovanför bordet finns ett Christian Nilsen skåp som får bli kvar. Det blir perfekt för att förvara sysaker i.



Dörren bredvid bordet skall i något skede bytas ut mot en glas dörr, så att vi får lite ljus in. Dessutom får det bli en lite "varmare" dörr, som inte vädrar källaren konstant. Nu har jag satt en handduk i nedre kanten, men det hjälper bara lite. Men, drag i källaren är ännu bra tills vi fixat upp något luftväxlingssystem. För annars torkar inte fukten. Vi funderar på en apparat som kondenserar fukten i luften. Fönsterbrädet har även fått lite dekoration. Prövar hur det skulle se ut med vår Iittala domherre, en grönväxt och två lyktor. Undar vilken växt överlever det kalla fönstret? Lyktorna är ett minne från tillfället då min man bad min hand. Vi har två gråa mattor från vårt förra hem, som får vara i källaren tills den blir färdig. De hänger nu ute och vädras. Sen ska de tvättas i snön.


Det gamla paret lämnade en del möbler kvar då de flyttade ut. Ännu har vi inte fått bortfört allt för mycket. Men, en del fungerar så länge vi fixar. Stolen i källaren är helträ, så min man vill ogärna slänga den. Som sådan går den inte, men kanske helt bra att ge den en chans. Den skulle kunna bli fin åt tösen i hennes rum, men kräver en hel del uppfixning. Funderar på att måla den svagt ljusblå och laga en dyna till. Stadig och bra är den. Spegeln bakom stolen är min mans farmors gamla spegel som vi målade om i vitt. Resten av sakerna som hänger på väggarna tillhör de förra ägarna.



Nu skall jag på gym med min mor och eventuellt på kvällen på en cocktail fest. Ha en skön dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...