lördag 15 februari 2014

DIY: Blommig klänning blir kjol

Nä, nu känner jag mig nästan lite dålig. Först ett inlägg där jag ämnar sy åt gossen något, men sen så blir det ändå ett till kjol åt tösen. Nu är det nog dags att hitta till tygbutiken och skaffa lite gossekläder-material.

Kjolen blev ett snabbprojekt på kvällen. Den är sydd av en klänning min gudmor hämtade åt tösen från loppis. Den var för liten som klänning med då tyget var fint blev det en kjol. Klippte ut nedre delen på klänningen, gjode den en hel del smalare och sydde fast en vit resor i övre kanten. För något extra som tösen gillar det, gjorde jag en rosett av klänningens band. Funderade länge på var jag skulle placera rosetten. Till sist blev det bak på ryggen. Då tösen satte på sig kjolen satte hon den fel väg. Frågade henne om hon inte vill ha rosetten bak. "Vemskulle man vela ha rosetten bak?" var frågan jag fick tillbaka. Tja, den är sån tur lätt att flytta.




Förresten är tyget speciellt fint pga en massa små "hålblommor". De flesta kläder jag sett med dylikt mönster har haft någonslags kanting vid varje hål för att det inte skall sprättas. Här var rakt stansat en massa hål och ändå inte en tråd på rymmen. Kanske man kunde våga pröva själv stansa lite hål. Förresten lite krångligt att nåla tyget. Knappnålens hatt var hela tiden på rymmen.

Under finns lite rosettinstruktioner. En rosett är enkel att sy och det finns massvis med sätt att göra det. Instruktionerna var dock lite roliga att göra. Länge sedan jag ritat med paint :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...