torsdag 13 februari 2014

Husprojekt: Fasaden del 3

Ritade en ny version av huset för att pröva olika alternativ för fasaden. Efter en hel del bråk med ett något "buggit" ritprogram valde jag att rita en version där insidan endast är en 2D modell. Programmet började tillägga en massa konstigt/fälla bort det man ritat varje gång jag sparade, så en enklare modell var lättare att hålla i skick. Första bilden är situationen just nu. En färg jag inte vill ha kvar och en takmodell som liknar en svamp. Helheten berättar om husets historia, men inom någon sommar är det dags att uppdatera till något? Vad är inte ännu bestämt.

Huset just nu - ritat med Google SketchUp
Takfärgen har vi redan kommit överens om. Ett rött plåttak som liknar tegel med vågor. Stenbeläggningen skall bli motsvarande färg. Därav har alla hus ett rött tak. Började med att pröva olika väggfärgsalternativ, där min absoluta favorit är en mellangrå färg med vita stuprännor och eventuellt en ljusare sockel. Såg motsvarande hus då vi körde runt i Sjundeå, men ids inte sätta ut bilder på andras hus även om de är vackra. 

Favorit färg - ritat med Google SketchUp


Tidigare var tanken ett vitt hus, men vi har på sista tiden ändrat oss pga att vita hus är rätt opraktiska. Har drömt om ett grått trähus, men av någon orsak inte tänkt att ett rappat hus kan vara grått. Men efter ett släktkalas, med färggallupp, var jag övertygad. Ritade även det vita huset, men det ser nog rätt tråkigt ut. Andra färger vi prövade med var helgult och helbeiget. Den gula har jag tydligen inte sparat, men det kanske berättar min åsikt om alternativet. Största problemet med alla alternativen är inte egentligen själva väggfärgen, utan svamphatten som i brunt är väldigt dominerande. Den bör vara möjligast lika färg för att inte framhävas. Det blir dock svårt att hitta samma nyans för både rappningen och svampens trädelar.

Experiment med olika färgalternativ och takmodeller - ritat med Google SketchUp


Förutom att jag experimenterat med färger har jag även prövat olika takalternativ. Ritade inte om garaget ännu i det här skedet, men prövade fyra olika takalternativ. Det första innebär ingen ändring som på bilden med gula huset. Det senare alternativet syns på bl.a. bilden ovan, där taket är förlängt i främre hörnet för att inte se så rumphugget ut. Det tredje alternativet, som just nu är min favorit, innebär att sänka in svampens gavel för att skapa en mera modern hattform. Det här skulle inte kräva allt för stor omändring av taket, då takstolarna inte kommer så långt ut. Då kunde man måla yttersta sidorna vita och få ett mjukare intryck (se bilden under). Det sista alternativet är att ändra på takstolarna för att göra ett modernt tak. Det här skulle vara en omfattande remont och troligtvis inte värt besväret, då min man skulle göra största delen själv. 

Favoritversion av omformat tak - ritat med Google SketchUp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...