söndag 7 september 2014

DIY: Svart-vit billampa

Ommålad Ikea lampa



Hade en lampa som inte riktigt passade in och en gosse som behövde en lampa. Lite maskeringstejp och svart och vit målfärg löste problemet.


Skruvade isär lampan i delar och började med att måla lite grundfärg på dem.


Målade först allt utom kanten svart. Därefter använde jag tejp och svart sopsäck för att linda in alla delarna som inte skulle få färg på sig. Dessutom täckte jag in ett område jag planerade dekorera lite extra.

Efter ett lager sprej började jag med detaljen. Inspirerad av Cars filmen hade jag ursprungligen planerat laga route 66 -märket. Ändrade mig, och istället blev det en 11 enligt gossens födelseår. Blev lite lättare och så rymdes det bättre.

Detaljen klippte jag ut med att placera brev maskeringstejp på bakplåtspapper. Första versionen jag gjorde syns under. Den hade dock haft lite onödigt mycket vitt, så klippte ut en ny version som syns underst.
Version 1
Version 2

 Slutresultatet blev som jag hoppats. Ännu saknas elen i taket, så lampan saknar innehåll. Hoppelgien löser sig den detaljen snart. Lampan pryder nu gossens rum som dekoration. Tja, och som dammsamlare. Har märkt att en svart lampa har sina nackdelar ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...