måndag 29 september 2014

Trädgården: Ännu hinner man

En till stengömma



Då kylan börjar komma, börjar tiden för trädgården vara förbi. Så vi satsar på att få det sista vi hinner gjort innan det är för sent. Trappan har fått få kakelmellanrummen lagade (visar när det är färdigt), terrasunderlaget har blivit utslätat så att vattnet ska rinna rätt, cykelskjulets golv har blivit färdigt och en stump sockel har blivit målad. Ännu borde skjulet få sin sista vägg och staketets stolpar borde gjutas i berget före det blir för kallt. Resterande sockeln lär få vänta till nästa år. 



Senaste tiden har det hänt en hel del på bakgården. Grusområdet jag fixade tidigare har fått ett tak på sig och är nu ett förvaringsställe för gräsklipparen. En tanke är att eventuellt sätta framtida luftväxlingsapparatens yttre maskineri under taket. Tur nog blev det inget vattenvärme tak som gubben hade planerat. Då vi hade överlops plåt använde han det istället. De som gör mig lite snopen är att jag helst skulle ha rött tak på huset. Men, med grått tak på skjulet och på bakgården, så går det ju inte riktigt. Får i så fall vara riktigt duktig på övertalning. Taket hoppas jag blir nästa sommarens projekt. Får satsa på granna blommor istället. Pinka tulpaner???




Lagade även om lite framför källartrappan. Betongplattorna som varit där var något sönderhackade och nergrävda. Så rev upp dem. Inget lätt jobb kan jag säga, speciellt som den ena var under kanten på trappans stenar. Ersatte stenplattorna med mellanstora stenar som jag grävt upp från gården. Fick lägga dem två gånger, då jag först lade dem lite mera fritt och senare fyrkantit enligt gubbens smak. Nu är jag dock inte helt säker om det blev bra som fyrkantigt. Men, gräset emellan lär ju nog mjuka upp effekten. Ännu har vi en hel del stenar kvar, men jag tror de får bli under terrassen. Mera gömmor kan jag nog inte hitta på.




Min blombänk vid muren lär få vänta till nästa år. En blomkruka skulle jag gärna köpa till framgården ännu i år. Vi har dock en hel del överlops träpanelsstumpar, så får se om det blir att bygga en istället...

Det har blivit lite mindre av bloggande på sista tiden. Jobbet har tagit en hel del tid. Andra orsaken är att min dator sitter fast i tv:n. Blivit lite krångligare att blogga...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...