onsdag 3 september 2014

Storstädning påbörjad i köket

Länge har det stått på listan att göra en storstädning här i hemmet. Oftast städar man lite här och var och hinner inte riktigt få det så städigt som man helst skulle ha det. Oftast blir det sortering, dammsugning och med god tur golv tvätt. Helt perfekt blev inte min storstädning då jag inte hann städa inne i skåpen, men får passa på bara jag tillfrisknar. Storstädning under veckoslutet ledde till flunssa och en hel del liggande på soffan. Tja, eller kanske man inte kan skylla på det då även barnen och mången runt mig varit sjuk.

Då tösen var på lande med sina mörföräldrar och gossen var slut och snorig och fick se på Blixten, var det en perfekt dag för lite fixande. Påbörjade projektet från matbordet.  Slipade det med fint sandpapper och behandlade det med vaxolja. Något jag planerat göra en längre tid, då det hunnit bli flammigt. Misstänker att det endast var oljat då vi släpade hem det från butiken. Bordet är av ek, så det går bra att fixa på. Därefter slipade jag alla arbetsbänkar och vaxade även dem. Efter lite dammsugning och golvtvätt satt rullade jag ut mattorna som jag hämtat hem från tvätteriet. Mattorna har varit i vårt gamla kök och har legat en lång tid i garaget.


Ytorna skulle torka 12 timmar, så vi åkte till lande för lördag-söndagnatten. På så sätt slapp vi även fundera var man skulle kunna äta och laga mat. Då jag kom hem polerade jag ytorna, tvättade dörrar och insidan av kylskåpet. Därefter fick jag hämta in och putsa upp alla saker som skulle stå framme.


Ännu skall en stång hängas upp ovanför lavuaren, så att disktrasan och borsten får en fiffigare plats. Hundens bricka och påsen för påsar skall även piffas upp. Dessutom skall det komma skåpdörr framför micron och en skiva på diskmaskinen och ovanför skåpen. Lite lister saknas även. Lite kvar att fixa alltså ännu. Golvlampan kommer även att flyttas till vardagsrummet bara vi har el i taket.

Då jag ett antal gånger utropade min förtjusning över vårt kök åt min man, menade han att det är bäst jag även använder det. Så vi passade på att baka lite med barnen. Lite foccacia då föräldrarna kom på kvällste på hemvägen från lande. Tösen fick även pressa egen appelsinsaft. Riktigt gott var det :)



Nu har jag dock inte kunnat använda mitt kök på några dagar och ligger på soffan istället. Får se hur det ser ut när jag äntligen är på mina fötter igen... Sån där små extra saker brukar hitta in i köket oväntat snabbt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...