onsdag 16 december 2009

En sockerbagare här bor i staden...

Har "bakat" en massa julstjärnor och pepparkakor den senaste veckan. Vet inte om man kan kalla det att baka, då jag andvänt färdig deg. Det blev 6 plåtar julstjärnor, 8 plåtar pepparkakor och ett pepparkakshus. Pepparkakorna minskar i snabb takt, men julstjärnorna gömde jag in i frysen, så att vi har lite då det kommer gäster runt jul.

Prövade i samma väva olika degar och tror jag hädanefter håller mig till Sunnuntai när det gäller pepparkakor. Myllyn Paras kracklerade då jag kavlade den. kan ha berott på att det var laktosfri deg.

Det är roligt att baka pepparkakshus, men jag skulle gärna lämna ihopsättandet till någon mindre värmekänslig. Har ömma brännmärken på fingrarna efter det heta sockret. Borde försöka fundera ut en säkrare lösning. Jag började genast slarva efter första blåsan.

Prövade min nya sprits. Den fungerade tyvärr inte riktigt så bra som jag hoppats. Enligt instruktionerna skulle spritsen fyllas, så son sprutor, genom att suga upp såsen. Sockersmeten var dock för tjock för det. Försökte även med tunnare smet, men då blev det bara rinnande sträck på mitt pepparkakshus. Tror spritsen kunde fungera bättre med t.ex. smulten choklad. Tror dock jag nästa gång fyller den m.hj.a. en tratt.

Bakade på veckoslutet hjärtan, vilka jag skar enligt boken "Oi, ihana Joulukuu"s idé, så att de kunde hänga på muggkanten. Tänkte att de kunde vara roliga platskort ifall man klarade av att skriva på dem. Blev dock tyvärr inte riktigt bra med alltför små bokstäver. Då jag ökade antalet bokstäver till över tre, blev det bara ihoprunnet. Kanske om smeten var ännu tjockare...? Under syns mina testexemplar. Initialerna kunde fungera, men är nog inte lika roliga. Jag kunde ju även experimentera med någon annan smet.


I bakgrunden på bilden syntes förresten en julbordduk jag hittade hemma hos mig. Hade glömt att jag fått den av min mor till julklapp. Väldigt positiv överraskning, då den gör hemmet betydligt "juligare" och passar bra ihop med min gråa bordduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...