söndag 20 december 2009

Sockerstärkning

Har virkat några snöflingor till julgranen och sockerstärkt dem, så att de ska hänga fint. Ännu har de inte torkat, så väntar med spänning på resultatet. Hittade både möstret för flingorna och instruktioner om stärkning på Skaparstigen. Tyvärr har bloggen nu stängts för objudna läsare, så jag kan inte visa linken. Sockerstärkning är dock väldigt enkelt. Man doppar in de färdigt virkade pynten i en lösning av uppvärmt socker i vatten (1:1). Sen låter man det torka.



Har även virkat en snöflinga i större format av ett tjockare garn, men den tror jag att jag limstärker.

Jag har även rullat spetsstumpar på avloppsrör (nyköpt såklart) och doppat dem i sockret. Väntar med spänning, då jag inte vet om jag får loss dem från rullarna när de torkat. Ifall de lyckas blir det servettringar av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...