tisdag 30 november 2010

Besök i vintriga Tallinn

Tog ledigt måndagen och besökte Tallinn med min mor och dotter. Vi övernattade i Park Inn Hotell. Hotellet var annars helt bra, men det luktade lite av fuktskada i vårt rum och taket bubblade mellan kipsonitskivorna. Lukten märkte man dock inte efter en stund. Läget var ypperligt, då det var intill Viru-keskus.



Värdet var snöigt, så vi fick kämpa fram med barnvagnen i 15-30 centimeters snösörja. Första dagen tog vi ändå en två timmars promenad runt centrums utkanter, medan min dotter sov i sin varma sovsäck. Vi fick njuta av den härligt svala temperaturen av ca minus 20 grader. Uppfriskande, och så fick man se lite annat än bara gamla stan. Fick bland annat hjälpa en est med att knuffa hans bil ut ur en snöklädd parkeringsplats.

Orsaken bakom resan var förutom snövandring, både shopping och utnyttjande av billiga kosmetiska tjänster. Shoppandet blev dock oväntat magert, då priserna tydligen närmat sig Finlands priser med snabb takt. Hade väntat mig många billiga par lederstövlar med hög klack, då man sällan ser en Estnisk kvinna utan sådana på (grov generalisering förstås). Hade lite lustigt åt alla romantiska par som gick hand i hand. Inte för att de var så kära, utan för att kvinnorna inte ville hållas stående.



Servicen i landet är ännu hälften billigare, så satsade på att gå till frissan och pigga upp färgen i mitt tidigare naturligt blonda hår. Prövade frissan i Viru-hotell och är riktigt nöjd. Känns underligt att resa, hotell och frissa i nästan tre timmar kan bli billigare än att gå till frissan i nedersta våningen på kontoret.



Sista dagen tog vi även en risk och traskade in mot gamla stan. Vi hade väntat ännu svår framkomliga gator, men tydligen var det här det enda stället som plogats regelbundet. Julmarknaden var i full gång, så vi gick igenom alla stånden och såg både renar och huttrande, isfrusna kaniner.



Från torget i gamla stan köpte jag mig ett par yllesockor som når upp till knäna. Sådana har jag saknat här hemma, när golvtemperaturen sjunkit tillsammans med kvickilvret utanför fönstret. Sockorna är mjuka och sköna. Min hund antog genast att de var menade för henne och hade gärna haft dem som huvudkudde en lite längre tid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...