tisdag 5 juli 2011

Bär i olika former

Vi var i går med tösen, en kompis och hennes son till blåbärsskogen. Tösen klarade av det hela bättre än jag väntat. I början ville hon främst vara i famnen, men efter en stund förstod hon idén. Snabbt förstod hon även att hon får mera blåbär i sig på kortare tid om hon inte plockar själv utan nappar av mammas blåbär. Med jämna mellanrum smög hon in handen i burken och tog så mycket att hälften föll på marken. Det blev alltså inte så stora mängder bär över, men roligt hade vi och tösen åt för första gången blåbär med gläjde.



Hade först tänkt baka något gott av dem typ muffinssar eller en enkel paj. Snabbt märkte jag dock att det inte var ett alternativ. Min tös är nu två veckor på mjölkfri diet, så det krånglar till allt. Bakverk utan riktigt smör lockar inte och soya produkterna är ännu lite begränsade. Ser fram emot att de här två veckorna är förbi och hoppas att de inte visar att hon har mjölkallergi.

Då kag blivit på mammaledighet på fredagen, har jag stått en hel del i köket i hopp om att få lite mera vitaminer i oss. Ingen färdigmat hittar in ifall jag kan undvika det. Knackis räknas inte, då det är grillsäsong. Har prövat på olika varianter av vispgröt. Lagade en par gånger gröt på lingon, men då man inte får tag på dem i butiken har jag bytt till röda vinbär. Bra att få uppanvändt förra säsongens bär inför nästa. I frysen väntar även tranbär, som skall bli nästa experiment.



I morgon blir det utfärd till torget i stan och hoppeligen en hel del färska grönsaker. Mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...