tisdag 1 oktober 2013

Husprojekt: Nedre badrummet del 1

Har inte bloggat allt för mycket om nedre våningen, då vi inte gör något åt den på länge. Den enda funktionen den har är att fungera som ett förvarsutrymme, tvättstuga och badrum för vuxna. Tja, det var visst en del ganska viktiga funktioner, men inga som kräver speciell bekvämlighet just nu. En bekvämligen har jag dock nyligen fått till. En tvättmaskin. Då man har en tar man den för givet, då man inte har en saknar man den massor. Att föra byk långa vägar med bil är knappast en allt för fiffig lösning. Att föra till tvättstuga är lätt onödigt dyrt (förutom privata husbolags tvättstugor). Köpte passliga delar från Bauhaus, min man sågade ett hål i golvbrunnen för avloppsslangen och drog renvattensslangen via en korg på väggen för att få tillräckligt med höjd på den. Byket torkar oväntat bra i källaren, då luftväxligen där är stark. Därav är hela källaren även ganska kall och lämpar sig ännu inte för alltför långa vistelser.



Efter att bilderna tagits har jag hunnit städa upp nedre våningen en hel del. Nytt damm kommer med jämn takt, då min man håller på att "slipa" grunden för att få bort bitumen från ytan. Fint, fint damm hittar in lite överallt.

Då man bloggar om olika saker har ofta inläggen en tendens att bli väldigt positiva och man målar lätt en ganska rosig bild av allt. Allt för rosigt känns det dock inte alltid. Ibland kan det vara de små sakerna som gör att man har lust att gnälla lite. Som jag tidigare sagt, tycker jag dock inte jag kan klaga då jag valt situationen medvetet, både vad gäller husprojekt och inflytt i halvfärdigt. I går tänkte dock mina proppar fara. Hade en hel del jobb att sköta på kvällen så var ganska stressad för att hinna sova något under natten. Försökte ändå hinna sköta diverse hushållsgrejer som att dammsuga, duscha barn med handdusch, diska för hand och byka med min nykopplade tvättmaskin. Så när jag äntligen skulle sätta mig och jobba och klockan närmade sig tie, märkte min man att vi inte hade el i nedre våningen. Tvättmaskinen stod stilla och internet likaså. Fick ta ficklampan i handen, balansera över en två meter djup grop i mörkret och rota efter förlängningssladd i ett överfullt garage. På så sätt fick vi draget el till tvättmaskinen. Interneten fungerade inte, så satsade på att ta nätet via telefonen. VPN över telefonens internet är inte precis det effektivaste, så vad som kunde ha tagit en par timmar tog en hel del längre. Hade lust att svära en antal gånger, men det skulle dock inte ha hjälpt. Då tvättmaskinen blev färdig tog jag ficklampan i handen, klättrade över förlängninssladdar ner till källaren och började häng upp byk. Då ficklampans batteri sedan tog slut mitt i och jag stod i en mörk källare. Som sällskap en hög vått byk, en bykställning jag tänkte vippa, en massa hinder runt mig för att hitta bort, fick jag lite känna av vad det är att bo i ett gammalt, halvfärdigt hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...