lördag 30 augusti 2014

DIY: Mössa och scarf åt gossen

Av tyg gossen fått välja själv



En kombination av en tunn trikåmössa och en enkel scarf har fungerat bäst för oss i olika väder och vind. Var med barnen till tygbutiken där de fick välja tygerna själv. Gossen fick välja två, så han valde stjärnor och ränder. Tösen valde polkagrisränder.

Som modell för mössan använde jag en av tösens mössor. Gossen sa att den var mjuk och skön, så jag tror den blev riktigt bra. Scarfen skall ännu få knappar i nacken.

Min symaskin ville "äta upp" tyget, så jag fick använda ett knep jag lärt mig. Lite bakplåtspapper under och tyget hålls på rätt sida om maskineriet. Hindrar även trikåtyg från att töja. Sitter i köket och syr sombäst, då källaren börjar vara något mörk.


 Sydde mössan i följande ordning.
1) Klipp ut mössan som om du skulle sy en dubbelt så hög mössa
2) Sy in från avan lite i sidorna i övre kanten av mössan för att göra mössan lite rundare.
3) Sy resten av mössan från avan med att forma framifrån bak, så att den blir rund och fin
4) Vik in nedre kanten av mössan och sy i ett litet styg bak och på sidorna för att hålla kanten på plats. Sy från rätsidan.
5) Klipp bort resterande tyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...